- Det handler om konstant innovasjon

- Det handler om konstant innovasjon

INTERVJUET: Han var med på Facebook-starten, hjalp Obama til seier og er nå på jakt etter fremtidens journalistikk. Vi møtte Chris Hughes i Tønsberg.

- Fortell meg din historie, kortversjonen.

- Det er så mange måter å fortelle en historie på, begynner Chris Hughes.

Det er et passende svar fra den 29-årige, dresskledde amerikaneren, som for få år siden var med å etablere Facebook. Facebook, det superpopulære sosiale nettverket som har blitt en slags selvutleverende dagbok og fotoalbum. Der både Jeppe (12) fra Lindesnes og Olga (84) fra Alta flere ganger daglig logger seg inn. Der historier i kortversjon kan fortelles på akk så mange ulike måter.

- Jeg har vært interessert i teknologi, og særlig sammenkoblingen mellom individer, i lang tid. Vinteren 2004 lanserte vi det som bare var et nettverk for Harvard-studenter. Det var ingen fotografier, vegger eller statusoppdateringer. Etter det eksploderte det i USA, og fortsatte å vokse, også utenlands.

Mer historie følger senere, her må vi ta ett tema av gangen. Det er mange måter å fortelle en historie på, og Hughes har mange historier å fortelle.

- Hva var det første landet som koblet seg på Facebook fra utlandet?

Hughes tenker litt:

- Jeg tror det var Canada, McGill-universitetet eller noe sånt.

Han er imponert over hvor mange nordmenn som har meldt seg inn.

- Norge har et enormt antall brukere sammenlignet med innbyggerantallet.

- Hvordan utvikler Facebook seg, hvem er det som kommer med idéene?

- For åtte år siden startet det med tre-fire folk fra Harvard, nå er det rundt 3000 til 4000 ansatte, tror jeg. Hver av de tillagte funksjonene og stadiene skyldes innsatsen hos helheten, selv om Mark Zuckerberg helt klart er hjertet til selskapet. Uten ham ville det ikke vært noe selskap. Det er en fantastisk miks av produktutviklere og designere. Det handler ikke bare om å bygge og designe nettstedet, men om konstant innovasjon.

- Når var det dere bestemte dere for å gjøre det stort?

- Det var aldri en dag eller et øyeblikk hvor vi sa "la oss gjøre dette til noe stort". Det ble et fenomen hvor folk ville koble seg opp mot folk de kjente, og så ble flere og flere oppkoblet og flere og flere funksjoner kom på plass. Og så var det ingenting som tilsa at dette bare skulle være for amerikanere, her kan man koble seg opp på tvers av bakgrunn.

- Så når visste dere at dette kom til å bli stort?

- Vi visste ganske tidlig at dette kom til å bli stort. Det var tusenvis som meldte seg inn, helt uten markedsføring. Det var nettverket i seg selv som var interessant og attraktivt.

- Folk stiller ofte spørsmål om dette. Nei, vi kunne ikke sett for oss dette. Men det vi visste, og som vi gjorde med vilje, var å bygge en plattform som ikke hadde noen spesifikk stemme andre enn brukernes.

- Hva er dine råd til folk som går med digitale løsningsidéer i hodet?

- Hvis du har en god idé til en nettsidetjeneste, eller hva det måtte være, prøv å bygge så mye av den som mulig, for å teste ut idéen. Det blir alltid annerledes i virkeligheten enn det var i hodet ditt, enten du kan kode selv eller kjenner noen som kan gjennomføre idéen. Så må du sikre at du har laget noe nyttig, som folk faktisk vil ha, før du kan lage en forretningsmodell ut av det.

Hughes påpeker at det ikke var komplisert å få Facebook opp å gå i sin første utgave. Det var litt koding, og så var det bare å legge det på en server. Det trengtes ingen pengeinnsprøyting i startfasen.

Men historien til Hughes stopper ikke ved Facebook. Siden Harvard har college-genseren blitt byttet ut med dress. I 2007 meldte han seg for å jobbe med Barack Obamas valgkamp.

- Vi brukte Facebook, og Myspace var populært. Vi prøvde å bruke så mange verktøy som mulig. I stedet for å spre budskapet, forsøkte vi å få supportene til å dele sitt budskap om hvorfor de støttet Obama. Og han vant jo.

Hughes har blitt tilskrevet sin del av ansvaret for den seieren, og omtales også som mannen som endret metoden for politisk markedsføring.

- Hva egentlig er den største feilen man kan gjøre i sosiale medier? Og bør bedriftsledere kvitre?

- Jeg tror ikke det finnes noen feil. Vært omtenksom og bevisst, men ellers er det ingen enkeltmåte å bruke det på. Dette er uttrykk av hvem du er som person. Noen bedriftsledere kan være mer progressive digitalt, noen velger kanskje ikke å være det. Det er ikke nødvendigvis noen feil.

Men det er en ting:

- Folk som bruker sosiale medier bra, må være en del av samtalen. Ellers blir det kringkasting, som kjent fra radio og tv.

- Så hva gjør du nå?

- Jeg har blitt interessert i mange felt, og driver nå et medieselskap som heter The New Republic, der vi prøver å skape en fremtid for smart dybdejournalistikk som politisk oppegående folk ønsker å lese.

Det var dette han snakket om på Evry Insight (It-tinget) i år. Hughes har kjøpt majoriteten av aksjene i medieselskapet. Han tror mange er villige til å betale noen kroner for en merkevare med kvalitetsstoff tilpasset en moderne hverdag, i en verden preget av blogger og Twitter-kontoer som sprer nyhetene kjappere enn dagens medier rekker å svelge unna.

Hughes mener mediene nå må heve lista og sette en ny standard. Likesom grunnleggerne av magasinet Times gjorde på 1920-tallet, ved å skape verdens første nyhetsmagasin. En ellevill idé på den tiden, men media-historie i dag.

Historien om Hughes er tilsynelatende ikke slutt, selv om den for vår del slutter her.

Intervjuet

Navn: Chris Hughes

Stilling: Entrepenør

Akutell med: Foredrag på Evry Insight. Var med på å grunnlegge Facebook, var Obamas røst i sosiale medier under valgkampen, sjefsredaktør og eier i The New Republican.