Her er Googles suksessoppskrift

Her er Googles suksessoppskrift

Norgessjef Jan Grønbech avslører hvordan selskapet har lyktes, slik at du kan klare det samme.

- Det er to spørsmål som er forbudt å stille seg i Google. Det ene er hvorvidt det er teknologisk mulig, det andre er om det er økonomisk forsvarlig, sier Googles norgessjef Jan Grønbech, som talte under Nortibs seminar på Sundvolden.

- Et eksempel er Gmail. Ideen om et epostarkiv med ubegrenset lagringsplass kom fordi en av våre ingeniører lette etter en oppskrift på kalkunfyll som moren hadde sendt ham seks måneder tidligere. I 2004 var det en idiotisk idé som ville kostet millioner av dollar, mens i dag er det mange, vi snakker jo ikke om tall i Google, men det er i alle fall mange, mange brukere sier han.

Mac-forbilde

Grønbech forteller at Steve Jobs faktisk er et forbilde for søkemotorgiganten. Særlig dette sitatet fra Mac-sjefen har falt i smak:

- Innovasjon har ingenting å gjøre med penger brukt på forskning og utvikling, men menneskene, hvordan de ledes og hva du som leder har skjønt.

Den norske Google-sjefen har tatt turen til Hønefoss-traktene for å fortelle om Googles syn på innovasjon og hvorfor det lønner seg.

- Vi er veldig ydmyke i forhold til å belære andre. Vi gjør ting på vår måte, det fungerer for oss, men det er ikke sikkert det fungerer for alle andre, sier han, før han sparker i gang med sin ni punkts suksessliste.

Ni bud

Her er punktene Google forholder seg til, ifølge Grønbech:

1. Alle har ideer.

- Det kan være alt fra dama i kantina til drosjesjåføren, Google Maps og Google Earth kom til oss gjennom oppkjøp, og det eneste problemet med disse var at de før hadde kostet penger. Vi gjorde dem gratis og fikset litt på dem, og dermed ble de lansert. Google News ble laget etter at en person var frustrert over at han ikke fant nyhetsinformasjon om 11/9-hendelsen. Innovasjon står sentralt, og de ansatte får eierskap til ideene, forteller han.

2. Del alt du kan.

- Del eksternt, men også internt, sier sjefen.

- Sånn som med Chrome. Vi fortalte alle om prosjektet to år før vi lanserte, men det var ingen lekkasjer før én dag før lansering, Det handler om ansvar og eierskap. Alle i Google har tilgang på koden, og alle ingeniører kan gå inn og endre på den når som helst for å teste om det hjelper. Det er derfor Googles produkter er never ending beta. Det skjer innovasjon hele tiden.

3. Er du smart så ansetter vi deg.

- Smarte folk jobber mye bedre om kollegene er smarte eller smartere. I Google er det forbudt å ansette folk som er dummere enn deg selv. Smarte folk trenger færre ledere, og ledere trenger å lede mindre. Alle måles hele tiden, av mål de gjerne har satt selv, og belønnes når målene nås. Det finnes ikke noen ansiennitet i Google, kun resultater teller. Grunnleggerne godkjenner alle ansettelser, og alle jobber i små team på 4-5 mennesker, forklarer Grønbech.

4. En lisens til å forfølge drømmer.

- Frihet til å drive innovasjon på eget initiativ. VI har 20-prosentsregelen, som mange andre også har – vi har sikkert knabbet den, men vi har fått mye oppmerksomhet for det. VI forventer at ingeniører bruker 20 prosent av tiden sin på egne prosjekter som vil gjøre informasjon lettere å finne for folk flest. De som har ideer kan rekvirere opptil fem medarbeidere og opptil 1000 servere uten å snakke med sjefen, og jobbe til prosjektet eller prototypen er ferdig. Og hva hindrer så brain capital å forsivnne? Lett. De vet at de har tilgant til smarte kolleger, så sjansen for å lykkes er stor. Og om de lykkes belønnes de med store penger. De som lagde Gmail fikk nylig en ganske pen slump med titalls millioner kroner fordi det ble en suksess.

5. Innovasjon, men ikke instant perfeksjon

- Man må tåle å feile. Vi feiler noe vannviuttig hele tiden. Man kan lære av feilene, sier Grønbech.

6. Data er ikke-politisk.

- Google er som et universitet og ble jo faktisk startet på et universitet. Alle toppledere i Google er plagsomt opptatt av detaljer. Ikke detaljstyring, men hvis du går til dem med en ide så er de uinteresserte i store strategier. De vil vite hva brukerne vil mene, hvor man brukere man kan forvente, hvordan testen er satt opp også videre. Tall, ikke politikk.

7. Kreativitet elsker rammer.

- 17.000 ingeniører får de vanskeligste oppgavene de noen sinne kunne drømt om, oppgaver de har gitt seg selv. Men det er orden på kaoset. For det ble kaos. I 2002 løp folk rundt som skremte kyllinger med egne prosjekter, uten at Google bele bedre. Sergej, som er matematiker, satte seg ned og regnet seg frem til tallrekken 70 – 20 – 10 som skal hjelpe med å maksimere innovasjon samtidig som kjernevirksomheten fungerer. 70 er ressursene som brukes på å gjøre Google til en større, raskere og mer relevant søkemotor, 20 prosent er Gmail, mens 10 prosent utgjør en haug med produkter vi ikke helt vet hva er ennå.

8. Brukere, brukere, brukere

- Vi lever av og for våre brukere, og er alltid ett klikk fra konkurs. Det er ingen som kan hindre folk i å slutte å bruke Google. Dette betyr at vi bryr oss ikke så mye om annonsører. Det er ingen blinkende annonser, det er stygge, små, enkle tekstlinjer. Vi tjener penger på det, men poenget er at Google ble skapt for brukerne, og de kommer først.

9. Ikke drep prosjekter, transformer dem

- Hvis smarte mennesker sier brukerne trenger disse produktene, men brukerne ikke tar dem i bruk, trenger de kanskje samme produkt på en annen måte, har Eric Smith sagt. Eksempler på dette er Google pages, som nå heter Google Sites. Det var et mislykket prosjekt som ble morphet om, sier Grønbech.

Og dette er altså vinneroppskriften, sier den norske Google-sjefen. Han svarte også frivillig og uoppfordret på hva selskapet frykter mest:

- To dritsmarte 19-åringer som sitter i en garasje og lager en søkemotor som er bedre enn vår, sier Grønbech.

Les om: