Her er Iteras nye profil

Arne Mjøs fjerner interne grenser og omstrukturerer i ett helhetlig konsern.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg synes kanskje at segmentet «it» blir for snevert. Kommunikasjon er trenden, i en eller annen form, og blir en ny og dominerende aktør, begynner Arne Mjøs, konsernsjef i Itera.

Han er i godt humør, og ivrig etter å dele tanker om trender i bransjen, Iteras nye samlede profil og hvor selskapet er på vei da IT-Bransjen møter ham og kommunikasjons- og organisasjonsdirektør Ane Gjennestad i selskapets renoverte hovedkvarter på Ullevål i Oslo.

Mjøs selv er nettopp kommet tilbake på kontoret etter å ha presentert solide kvartalstall som viste solid vekst og økt lønnsomhet.

Mjøs mener de gode tallene i stor grad er et resultat av selskapets nye samlede profil, hvor teknologi og kommunikasjon ikke lenger er to forskjellige områder, men en del av den samme helheten.

- Vi har integrert oss, og jeg tror vi skal klare å være enda tøffere på å hjelpe kundene med å integrere sine fagområder. Ofte er det slik at teknologene ikke har forstått kommunikasjon og motsatt, sier konsernsjefen.

Når to blir en

Det har gått fort siden selskapet bestemte seg for en ny visuell identitet og å flytte teknologi- og kommunikasjonsavdelingene under samme tak. Arbeidet begynte i oktober i fjor, og allerede i februar i år var det fornyede samlede selskapet klart.

Gjennestad, som var ansvarlig for prosessen, forteller at det var intens jobbing og mye som sto på spill. Hun mener involvering og innspill fra medarbeiderne har hatt mye å si for at det gikk så bra som det gjorde.

- Vi kan jo ikke bare bestemme at vi skal bli noe nytt, vi må ha med alle de ansatte også. Vi jobbet mye for å mobilisere en indre motivasjon i organisasjonen, sier Gjennestad.

Hun er klar over at det har vært ulike subkulturer i organisasjonen, noe som både kan være en styrke men også et hinder for effektiv kommunikasjon. Derfor har det vært viktig å få alle til å spille med og delta.

- Vi har involvert veldig mye, og alle har fått være med og si sin mening. Vi fikk utrolig mye input, og i det fant vi et nytt uttrykk. Resultatet ble en ny visuell identitet og en ny historie vi kunne samles om, forteller Gjennestad.

At medarbeiderne er involvert i hele prosessen viser seg også som hyggelige tall i måling om tilfredshet blant de ansatte i konsernet. En måling før arbeidet begynte er sammenlignet mot en ny fra månedsskiftet april og mai i år.

- Vi så en tydelig fremgang på viktige områder som forståelse av strategi og mål og turnover. Det var morsomt, ikke bare kunne vi måle høyere tilfredshet, men vi kan jo se det også, sier Gjennestad og smiler.

- Det er stort engasjement, folk bryr seg. Jeg blir helt rørt under lanseringen av den nye profilen. Det var et stort høydepunkt i livet mitt, legger hun til.

Et samlet selskap fremstår også sterkere ovenfor kundene, mener Gjennestad. Hun forteller om en kontrakt selskapet nylig vant. De spurte kunden hva som hadde avgjort at Itera fikk kontrakten, for de andre selskapene i konkurransen hadde samme tilbud når det gjaldt kompetanse.

- De andre var ikke troverdige til at de leverte samordnet. De fremsto nesten som to selskaper ved siden av hverandre, omtrent som om en teknologipartner hadde fått med seg en underleverandør på kommunikasjon, forteller Gjennestad.

Alle er med på laget

Itera har ikke bare kontor i Oslo, men også i Sverige, Danmark og Ukraina. Samtlige regioner har deltatt i samlingsprosessen, og Mjøs er veldig opptatt av at selskapet står sammen i helhet, internt og eksternt. Alle er med, ingen er glemt.

Spesielt interessant synes han det er å se utviklingen og tilnærmingen ved Ukraina-kontoret.

Arne Mjøs, konserndirektør, Itera. Foto: Ahlert Hysing

- Nærheten til Ukraina er utrolig spennende, de er med og påvirker oss. Vi har ansatte som flytter ned dit og omvendt, en del av en naturlig bevegelse hvor vi vokser som selskap, sier Mjøs.

Ukraina-kontoret har dessuten tatt til seg en god del av den skandinaviske modellen, og fokuserer mye på uformelle strukturer og metoder og velferd. I det hele tatt er den skandinaviske kulturen og modellen svært ettertraktet, spesielt blant utviklere og teknologer, mener Mjøs.

- Da er det jo spennende å se at Itera i Ukraina er kåret til den beste arbeidsplassen i landet, legger Gjennestad til.

Med samling og ny profil fortsatt bare noen få måneder i aktiv produksjon gjenstår det å se om teknologi- og kommunikasjon fortsetter å være en kombinert styrke fremover for Itera.

- Kommunikasjon og teknologi, det er budskapet, avslutter Mjøs.