Herr Hypersosial

Herr Hypersosial

INTERVJUET: Hans-Petter Nygård-Hansen er årets navn i sosiale medier. Men så har han også egen app, både på Iphone, Android og Windows Phone.

- Du har flagget førtiårskrise i sosiale medier så det holder?

- Ja, jeg fikk fullstendig meltdown. Onsdag kveld telte jeg ned de siste timene som trettiåring. Jeg våknet i femtiden og grein fra jeg sto opp til jeg kom på jobb. Og deretter grein jeg fra jobben til jeg sovnet. Sånn mer eller mindre. Mye trøst fra kona til å begynne med, men etterhvert klarte hun ikke å holde igjen latteren. Det var tragisk samtidig som det var litt patetisk, hvis du skjønner hva jeg mener.

- Uff da. Men du er like hyperaktiv i sosiale medier med egen Iphone-app og greier. Litt selvopptatt?

- Jeg er en av Norges mest plattformuavhengige personer, så app-en er ikke bare på Iphone, men også på Android og Windows Phone. Men jeg var først ute på Iphone, hvor over 2000 har lastet den ned. Når det gjelder selvopptatt, så har jeg alltid bydd på meg selv. Ellers kunne jeg jo ikke sagt det der om grininga. Men det var jo spesielt å fylle førti i sosiale medier, da. Rundt 250 gratulasjoner på Facebook, 120 på Twitter og 20 på Instagram. Ingen på Google Plus forøvrig, uten at det behøver å være så ille.

- Så Google sliter sosialt?

- Det er litt sånn at det er en kjempefin strand, men det er ingen som bader. Ikke dermed sagt at Google Plus er dårlig, men Google Plus holder på å finne seg selv, samtidig som folk holder på å finne ut av Google Plus.

- Du er veldig opptatt av sosiale medier, kanskje særlig hvordan bedrifter skal bruke dem?

- Sosiale medier er for bedrifter en ny kanal som kan passe for mange potensielle formål. Det er en ny fase i forretningsutviklingen. Problemet, eller utfordringen er at det heter 'sosiale medier'. Hva er det? Bedrifter er ikke sosiale, det er det derimot de ansatte som kan være.

- Da jeg jobbet i Cisco så jeg hvordan bransjen tok grepet om web 2.0. Da begrepet 'sosiale medier' dukket opp, mistet de interessen. Reklamebyråene og kommunikasjonsbransjen tok over kan du si. Sosiale medier er for mennesker det Web 2.0 var for teknologien. Og med Web 2.0 mener jeg den dynamiske web-en, ikke den statiske, hvor vi dessverre fortsatt er i stor grad. Bedriftene må i dag ta det store spranget fra Web 1.0 og rett over til den sosiale utgaven.

- Få seg en side på Facebook, altså?

- Nei, bedrifter er ikke sosiale bare fordi de får seg en Facebook-side. Vet du, en undersøkelse viser at nitti prosent av bedriftene sier at de er på Facebook fordi de vil ha dialog med kundene. Men blant disse viser det seg at nitti prosent av henvendelsene fra kundene aldri blir besvart. Da er det nesten bedre å la være, spør du meg. Facebook, Twitter eller andre sosiale nettverk er ikke en lysbryter du kan slå av og på akkurat som du føler for det. Sosiale medier forplikter, på godt og vondt.

- Du er alltid pen i tøyet og rask i replikken. Er du selger av fødsel?

- Nei, jeg er tekniker i utgangspunktet, sertifisert på Novell og Windows Server. Etter hvert gikk jeg fra det tekniske til å bli selger og ansvarlig for forretningsutvikling.

- Og fant ut at blogging er bra for bedrifter?

- En blogg er det motsatte av en hjemmeside for en bedrift. En hjemmeside er formell og upersonlig, mens en blogg er personlig og uformell. I en undersøkelse fra Burson Marsteller, "Trust & Purpose'"fra 2011, sa rundt halvparten av respondentene at de så på kommunikasjonen som kom fra bedriftenes talspersoner som mer eller mindre løgn.

- Skal du selge varer i dag, må du ha service og bygge tillit. En blogg vil i større grad bygge tillit og troverdighet, fordi formen og tonen på en blogg først og fremst skal være uformell og personlig - det motsatte av hvordan en typisk nettside ser ut i dag for de fleste bedrifter, hvor språket er veldig formelt og upersonlig.

- Nå er det de som hevder at sosiale medier bare er et blaff?

- Sånn var det med radio, tv, internett og mobil også. Du vet at farge-tv fortsatt er en prøveordning, formelt sett? I 2007, altså snaue fem år siden, var 60 prosent av norske bedrifter skeptiske til ehandel, og Facebook hadde kun 170 000 registrerte brukere i Norge.

- Ting tar tid, og det kan være bra for oss fordi vi kan bruke litt tid på å finne ut hva som er bra og dårlig. Det var de som trodde at Internett i seg selv også bare ville bli et blaff. Historien har vist gang på gang at vi mennesker er elendige til å spå fremtiden. Internett har kommet for å bli, mer og mer av vår tid på internett vil komme via mobile enheter, og den sosiale utgaven av internett har også kommet for å bli.

- Det må vel ta på å være til stede i alle kanaler?

- Jeg må kanskje legges inn til avvenning fra sosiale medier. Du blir hektet på responsene. Du kan måle alt og kan bli så analytisk at du kan bli gal. Vi gledet oss til å bli "always on"; nå er det luksus å ikke være online. På den annen side er det ikke lenger noen konkurranse om flest venner på Facebook. Vi vil ha kvalitet fremfor kvantitet.

Intervjuet

Navn: Hans-Petter Nygård-Hansen

Stilling: Spesialrådgiver i Gambit Hill & Knowlton

Aktuell med: Årets navn i sosiale medier (Social Media Awards)