Historien bak Meltwater-mannen

Historien bak Meltwater-mannen

Jørn Lyseggen spesielle nattlektyre førte til 700 ansatte i 23 land.

Én natt i 1995 satt en mann våken og leste om Java Applets. Kanskje ikke den nattlitteratur de fleste foretrekker, men for Jørn Lyseggen ble det en av de viktigste nettene i livet. I løpet av noen timer forsvant ambisjonene om å leve et rolig liv som forsker. Noen dager etterpå sa han opp sin trygge jobb ved Norsk regnesentral for å starte et eget selskap.

- Jeg hadde aldri hatt drømmer om å bli gründer. Og heller ikke leder. Forskning lå meg en god del nærmere enn business, forteller han.

Nå er han gründer og toppsjef i Meltwater Group, et av Norges største programvareselskaper med 700 ansatte i 23 land. Han bor i Silicon Valley og kan se tilbake på en sentral rolle i den norske internetthistorien.

- Egentlig har jeg mislykkes ganske grundig i forhold til mine ambisjoner, sier han og smiler.

Leste hele natten

Den lange reisen startet i Trysil, hvor Korea-adopterte Lyseggen vokste opp på en norsk gård. Teknologi-interessert som han var, førte ingeniørutdannelsen ham til Bergen og til USA, hvor han studerte kunstig intelligens ved Iowa State University. I Norsk regnesentral fikk han jobbet med bildebehandling og mønstergjenkjenning, alt ut fra forventningene. Lyseggen var en av de første i Norge som hadde tilgang til internett, men det var først da han lastet ned Netscape 2.0 med Java Applets at alt endret seg for ham.

- Jeg leste hele natten. Med Java Applets ble internett konvertert fra en samling html-filer til levende interaktive dataprogrammer. Da skjønte jeg hvor stort dette kunne bli. Internett ville endre alt. Hvordan vi jobber. Hvordan vi lever. Dette ville endre verden.

Det var så stort at Lyseggen ikke kunne legge det vekk.

- Jeg elsket jobben min som forsker, og hadde mange hyggelige kolleger. Men jeg bestemte meg for å slutte og starte et eget selskap. Dette var for stort til å la være. Jeg bare måtte gjøre det.

Var veldig naiv

Etter sporskiftet gikk det rasende fort for Trysil-mannen. Internett var i rask utvikling, mens det var få som kunne håndtere dette nye mediet. Dermed kunne Lyseggen fort bli en av kongene på den nye netthaugen.

- Jeg var ung og veldig naiv. Jeg hadde ingen forretningsidé og visste ikke hva jeg ønsket. Men av en eller annen grunn var jeg aldri redd. Det var foreldrene mine som var mest bekymret.

Lyseggen startet som nettkonsulent, og fikk hjelp av EUnet Norge AS og startet selskapet EUnet Media AS. Allerede i 1995 lagde han en julebutikk på nett, og skapte dermed noe av den første norske netthandelen.

- Vi brukte et bilde av en koselig handlegate, hvor man kunne kjøpe bøker, smykker, bestikk og så videre. Gjennom epostog faks kunne man bestille. Det må ha vært noen av de første transaksjonene på nettet i Norge.

Han skjønte også ting om nettet som senere har blitt en slags standard for netthandel.

- Jeg programmerte en handlekurv, nesten som en spøk. Vi var på leting etter en metafor. Folk måtte skjønne det. Handlekurven er nå en integrert del av alle nettbutikker.

På en ølkasse

Lyseggen fikk jobbe for mange store aktører. Han samarbeidet med flyselskapet Braathen om sanntidsinformasjon rundt rutene. Han var med å gi Oslo Børs sitt første system online-basert kursinformasjon. Med Norges bank jobbet han med å få valutakursene på nett. For Gjensidige fikk han alle produkter ut på nett. Nettstedet hadde 1.100 ulike sider. Tjenesten ble kåret til den beste ehandelsløsningen i 1996.

Også mediene fikk øyene opp for internett. Lyseggen stod blant annet bak produksjonssystemet i Nettavisen.

- I flere måneder satt jeg på en ølkasse i et bittelite server-rom nede hos Nettavisen. Der fikk jeg også anledning til å observerte hvordan hele redaksjonen jobbet. Det hjalp oss å utvikle et produksjonssystem med arbeidsflyt for hele redaksjonen. Vi lagde også en aksjeporteføljetjeneste fullt utstyrt med sms-varsling hvis kursene skulle endre seg brått.

Les mer på neste side!

Les om: