- Hva skal stå på veggen din?

- Hva skal stå på veggen din?

INTERVJUET: Nina Furu stiller bedrifter det enkle spørsmålet: Hvorfor du skal være i sosiale medier?

Nina Furu holder foredrag på Software 2012 om "Digital multikanal – nettredaktørens nye arbeidsdag". Det burde hun vite noe om, som har holdt på med web siden nettets steinalder, sånn rundt 1995. Da sto hun bak Barnesiden, landets første nettsted for barn, og Informasjonssiden for ungdom, som omhandlet sex og samliv. Siden har hun jobbet mye med web, ikke minst med å hjelpe andre til å bli bedre med mediet.

Nå er hun partner i fagfellesskapet Webgruppen, driver Nettredaktørskolen i Oslo, rådgir en rekke av landets største nettsteder, holder kurs og foredrag og skriver fagbøker om emnet webkommunikasjon.

- Nå skal du fortelle norske virksomheter om at de må trå til på Twitter og Facebook ellers blir de glemt eller får ikke solgt noe?

- At folk tror at Facebook og Twitter er livets lykke når det gjelder markedsføring irriterer meg langt oppi krattet. Facebook er jo veldig interessant, det er mange folk der, men få bedrifter har funnet ut hva Facebook skal være for dem. Jeg vet hva Facebook er for meg. Det er en plass jeg har kontakt med venner og familie. Du må finne ut av hva Facebook skal være for din bedrift og hvorfor noen skal ønske å treffe deg der.

- Synes jeg har hørt dette før?

- Ja dette er jo egentlig det samme spørsmålet jeg stilte på nittitallet da folk oppdaget web og skulle kaste seg på. Hvorfor skal du være på web, spurte jeg. Så ofte at jeg skrev en strategisk sjekkliste for dem som ville ta i bruk web. Nå kan jeg ta den frem igjen når det gjelder sosiale medier. Og igjen stille spørsmålet om hvorfor du skal være der og hvorfor brukerne skal gå til deg, følge deg og like deg.

- Du holder jo selv kurs i hvordan man skal lage sin egen Facebook-side?

- Det gjør jeg, men det besvarer ikke spørsmålet om hvorfor jeg i all verden skal like banken min på Facebook. Om en bedrift får en "like", så må de vite hva de skal gjøre med det. En bruker kan jo bare like noe én gang.

- Så Facebook kan bedriftene rolig holde seg unna?

- Jeg sier ikke det. Jeg sier de må være seg bevisste hva de gjør der. Egentlig ser jeg bare to vesentlige roller Facebook kan spille for bedrifter. Det ene er som en kanal for kundeservice og det andre er som markedsføringskanal. Sosiale medier er en del av miksen i markedsføring, men du må vite hva du gjør. Og hvorfor.

- Mange byråer fyrer oppunder dette med sosiale medier, og lager sikkert kjempefine Facebook-sider. Men de ser jo brukeren bare den første gangen. Hva gjør du etterpå? Hva skal stå på veggen din? Dessuten er det ikke på din vegg interaksjonen med brukeren skjer, men i brukernes nyhetsstrøm.

- Når du har en side og får en bruker til å like den, har du fått en tillatelse til å nå ut i brukerens nyhetsstrøm og det er oppdateringene der det kommer an på.

- Det er mange gamle feil om igjen, altså?

- Jeg har sagt de samme tingene i årevis, men de samme feilene blir gjentatt gang på gang, ikke minst på mobilt. Og du ser de samme feilene på Facebook som på web på nittitallet.

- Men det kan fungere med kundeservice?

- Absolutt. Flere flyselskaper brukte Facebook aktivt da det var problemer med askeskyene på godt vis. De fikk avlastet callsentrene og kundene ble hele tiden oppdatert på flyvninger og kanselleringer. I mange bedrifter burde kundesenteret være eieren av bedriftens Facebook-side.

- Forresten ser jeg en tredje rolle Facebook spiller: som redaksjonell spredningskanal. Som for eksempel at jeg følger Huffington Post og Mashable på Facebook.

- Strengt tatt er vel det også markedsføring?

- Ja, i grunnen. Men skal du drive butikk på nettet er du helt avhengig av web-sider. Og du må ha på plass konverteringskanalen, altså det som gjør at brukeren går fra å like noe til å kjøpe det. Det er jo mulig å drive nettbutikk i tredjeparts applikasjon på Facebook, og det kan jo endre ting, men ikke ennå.

- Du må ha studert mye for å få "guru-status" på web?

- Jeg har bakgrunn fra sosiologi og statsvitenskap og det er ikke relevant for dette. Som alle andre i første generasjon er jeg selvlært. Nå har jeg holdt på lenge, gjort feil underveis og brukt mye penger, men har lært mye. Og nå er jeg jo blitt så gammel at det er meg som gir den opplæringen som ikke fantes den gang jeg startet selv.

Les om: