IBM lager spilleregler for Second Life

IBM lager spilleregler for Second Life

Et syv sider langt dokument skal sørge for at IBM-ansatte oppfører seg korrekt i virtuelle verdener.

IBM er én av verdens it-giganter som har lagt ned store ressurser i nettsamfunnet Second Life. Ifølge Associated Press har ledelsen derfor funnet det nødvendig å utvikle retningslinjer for hvordan selskapets medarbeidere skal oppføre seg når de beveger seg i det virtuelle 3d-universet.

Det er foreløpig ikke planlagt noen kleskode for avatarene, men brukerne skal være oppmerksomme på om avataren har en passende fremtoning når vedkommende møter IBMs klienter på nettet. Selskapet avslører videre at det vil bli betraktet som et tillitsbrudd dersom man radikalt endrer den digitale personlighet som man har brukt som IBM-avatar.

Fokus på forretninger

Det syv sider lange pdf-dokumentet Virtual World Guidelines For IBM Employees inneholder blant annet 11 punkter for god oppførsel, i tillegg til tips om hvordan ansatte kan beskytte IBMs intellektuelle eiendommer i slike nye digitale arenaer.

IBM-utvikler Jo Grant skriver på selskapets hjemmesider at retningslinjene for virtuelle verdener trolig vil smelte sammen med IBMs tradisjonelle retningslinjer, men at det er viktig å eksplisitt fokusere på at det allerede i dag gjøres forretninger i slike miljøer.

Second life-dokumentet finnes her :

IT-Karriere