Ikke-tekniske ferdigheter du trenger i it-jobben

Kombinasjonen it og forretning setter stadig høyere krav til it-arbeideren. Tekniske kunnskaper holder ikke.

Publisert Sist oppdatert

Tekniske ferdigheter er forholdsvis enkle å måle. Enten har du dem, ellers har du dem ikke. Men skal du jobbe i it-bransjen er det en rekke andre ferdigheter som er vel så viktige. Amerikanske Computerworld har gjennomført en stor undersøkelse blant it-ledere, og her er listen over tilleggsferdigheter de ønsker seg hos de ansatte.

1. Gode skriveferdigheter.

Gode kommunikasjonsevner er en nødvendighet også for it-arbeidere. Å kunne uttrykke seg bra skriftlig viser en proff holdning til arbeidet.

2. Forståelse for kartlegging av forretningsprosesser.

Hvis det er én gruppe i organisasjonen som bør være gode på prosesskartlegging, er det it-gruppen. Kunnskap om flytdiagrammer og andre forretningsvektøy kan være en fordel.

3. Talent for muntlige fremførelser

Skal du jobbe deg opp til en stilling som it-leder er det avgjørende at du er flink til å snakke for deg, og ikke bli nervøs for å snakke foran store forsamlinger.

4. Forståelse for regnskap

Kunnskap om regnskapsføring er en stor fordel etter hvert som du får mer ansvar i avdelingen. Det er også en fordel med god forståelse for økonomi generelt.

5. Evne til samarbeid

It-arbeid kan gjerne fremstå som ensomt arbeid, men det er ansatte som er flinke til å jobbe sammen med andre som ofte får mest oppmerksomhet. Det handler ikke bare om å få jobben unnagjort, men å gjøre gruppen sterkere.

6. Ta initiativ

Mennesker som kan ta ansvar og gjennomføre sine oppgaver på eget initiativ er alltid ettertraktet. Egne ideer er også velkomne.

7. Ha et nysgjerrig sinn

Det er viktig å ikke stagnere med hensyn til kunnskap. It-profesjonelle må lære seg nye ting på egenhånd.

8. Evne til å få frem poenget

Dette henger litt sammen med punkt 1 og 3. Det er viktig å kunne snakke med forretningsmennesker på et språk de forstår.

9. Tørre å ta sjanser

Moderne it-personer er mer entreprenører enn før. Det betyr at de konstant er på utkikk etter måter å forbedre hvordan ting gjøres. Åpne standarder og ny webteknologi gjør mulighetene mange. Det er viktig å kunne ta sjanser, for så å lære av erfaringene.

LES OGSÅ: 10 grove karrierefeil