It-ansatte trenger stresshjelp

It-ansatte trenger stresshjelp

En ny kanadisk undersøkelse viser at it-bedrifter må investere mer i stresshjelp for sine ansatte. Men i Norge er situasjonen en annen, mener HMS-ekspert.

En gruppe forskere ved Universitetet i Ontario har kommet frem til at it-selskaper i større grad må investere i programmer for å hjelpe ansatte med å håndtere en stresset hverdag. Dette gjelder spesielt teknologer som etter hvert har gått over i en lederstilling, og derfor kan føle seg utilpass med sine nye arbeidsoppgaver. Undersøkelsen er basert på dybdeintervjuer med en rekke it-ansatte.

En av professorene som jobbet med undersøkelsen, Nicole Haggerty, sier til kanadiske Computerworld at flere andre forretningsområder, som markedsføring og finans, allerede har tatt problemet på alvor.

Ikke et problem i Norge

Dette er ikke første gangen slike rapporter konkluderer med at it-bransjen tiltrekker seg mennesker som ikke har godt av en stresset arbeidshverdag. For knapt et år siden tok Computerworld Norge opp temaet i et større oppslag.

HMS-leder Arve Aasmundseth i Abelia hevdet den gangen at myten om den superstressede it-medarbeideren er overdrevet, i hvert fall i Norge. Uttalelsen baserte han på en Abelia-undersøkelse som viste at ni av ti hadde det bra. Situasjonen har ikke endret seg stort i løpet av det siste året her til lands, bekrefter han.

- Vi har ikke gjennomført noen ny undersøkelse siden sist, men sykefraværstallene innen it og telekom viser at ingenting tyder på at situasjonen har forverret seg, sier Aasmundseth til Computerworld.no i dag.

LES OGSÅ: Mye stress og lite skryt i it-bransjen

Han påpeker at mange har det travelt nå som næringslivet går svært bra, men dette betyr også at jobbene er trygge.

- Er det et godt nok apparat i it-bedriftene for å få de som har det tøft på beina igjen?

- Det kan jeg så godt som svare et ubetinget ja på. De fleste bedriftene i Norge har gode rutiner på dette området. Dessuten har vi generelt sett et godt system i Norge. Det er mer interessant hva som gjøres i forkant, sier han og viser til viktigheten av at de ansatte og ledelsen må ha en god dialog for å sette grenser.

Samtidig er fleksibilitet viktig for å hindre stressede medarbeidere, mener Aasmundseth.

IT-Karriere