It-hjelp krever indisk bistand

It-hjelp krever indisk bistand

Tunge trender gjør økt utkontraktering av informasjonsteknologi uungåelig. Men ikke uten kraftig indisk bistand.

Indias store konsulentselskaper sitter på alle de beste kortene når flere og flere store selskaper setter ut mer og mer it de neste årene. Og vi har bare spåvidt sett begynnelsen på it-effektene av økt globalisering.

Dette var to av hovedbudskapene da Gartner arrangerte analytikermøte med norske kunder i formiddag. Der var det stappfullt av tunge norske it-kjøpere som Aker Kværner, Telenor, Posten, Hafslund, Statkraft og Forsvaret.

Claudio da Rold, senioranalytiker i Gartner, legger ikke fingrene i mellom.

- Det som kan flyttes på, vil bli flyttet på. Og rent teknisk arbeid, som programmering, vil uansett bli flyttet til lavkostland.

Indiske oppkjøp

Ifølge da Rold flyttes tyngdepunktet østover. De tradisjonelle store, vestlige service-selskapene, som IBM og Accenture, har måttet slanke seg for å holde på konkurranseevnen.

Men å kutte i staben er ikke enkelt i alle markeder, for eksempel Tyskland og Frankrike.

- IBM kan gjerne sparke 1000 i USA og hyre 2000 i India. Men de tradisjonelle leverandørene må i stor grad slanke seg for å vokse og konkurrere videre. De som kommer fra sterkt voksende markeder trenger derimot vekst i de "gamle" markedene.

Trenger vekst

De store indiske konsulenthusene, Tata Consulting, Infosys og Wipro, har andre og ganske unike muligheter i forhold.

- Så lenge markedet de har som utgangspunkt er i sterk vekst, ligger de svært godt an. Det utdannes 100 000 it-ingeniører i India hvert eneste år. Denne unike tilgangen på arbeidskraft gjør dem svært godt posisjonert også til å kjøpe opp mer spesialisert kompetanse i Vesten, sier da Bold.

Denne trenden vil påvirke hvilke it-funksjoner kundene kan sette ut, fordi mange former for it-utsetting krever lokal tilstedeværelse, påpeker han.

Ut med all it

Analytikeren listet opp en rekke trender som motiverer økt bortsetting av it-funksjoner de neste årene. Det vil komme store endringer de neste fem til sju årene i hvordan økonomi og teknologiutvikling presser it-funksjonalitet ut av bedriften.

Helt sentralt er at programvare i økende grad blir levert som tjeneste. Lanseringer og påtrykk fra leverandører som SAP, Microsoft og Oracle vil bidra til å realisere dette, mener Gartner.

- Konsernledere blir oppmerksomme på mulighetene. Tendensen til økt globalisering kombinert med økt industrialisering av bransjen tvinger fram mer it-utsetting, sier da Rold.

Her er noen av trendene:

"Økt standardisering i prosessene forenkler utflytting av tjenestebaserte funksjoner

"Web-basert infrastruktur

"Leveranser av tjenester etter behov

"Direktesendt programvare (streaming)

"Lagring som tjeneste

"Grid-basert databehandling

"Kommunikasjon som tjeneste

"Eksternt drevet administrasjon

Må tenke nytt

I løpet av det nærmeste året må it-ledere styrke sine rammeverk for tjenester, mener Gartner-analytikeren, som har følgende budskap til it-ledere.

- It-ledere bør føre an i den kommende overgangen, og å evaluere på nytt hvordan de skal nå de bidra til at bedriften når sine forretningsmessige mål.

Les om: