Klasserommet er ikke dødt ennå

Glasspaper trodde elæring var hele svaret. De tok feil.

Publisert Sist oppdatert

Nylig feiret kursaktøren Glasspaper tiårsjubileumet med en urnorsk tur opp Galdhøpiggen for de ansatte. Ellers gikk hendelsen forbi i stillhet. Det er nok andre fjelltopper som selskapet skal klatre opp. På ti år opplever man mange opp- og nedturer. I år går veien oppover igjen, men under finanskrisen fikk også Glasspaper oppleve en sterk motvind.

- Nå kommer det påmeldinger nesten hver dag. Det var noe annet for ett år siden. Da kjente vi det på kroppen, og lurte på hvordan det skulle ende. Men nå er det knallbra igjen, forteller en fornøyd daglig leder, Tom Erik Haug.

Husk: Sjekk ut Computerworlds kurs-guide!

På Bryn i Oslo har Glasspaper sitt hovedkontor. Selskapet tilbyr kurs fra ulike aktører, som Microsoft, Checkpoint, Citrix, Vmware, Cisco, Altiris og Oracle. De fleste kursene retter seg mot infrastruktur, men selskapet er også aktive på utvikling og sluttbrukeropplæring med kurs innen Itil, design og media og presentasjonsteknikker.

Kvalitet fra utlandet

Haug har sammen med salgs- markedsdirektør Thor Kenneth Berntzen og de andre ansatte i Glasspaper opplevd mye de siste ti årene. Den opprinnelige storsatsingen på elæring har blitt skrudd tilbake til vanlig klasseromsopplæring.

- Elæring er superspennende, og byr på mange muligheter. Men vi trodde det var svaret på alt, og at klasserommet skulle dø. Der tok vi feil. Vi har blitt mer ydmyke på hva elæring kan gjøre, sier Haug.

Kursene holdes i klasserom med opp til 12 deltagere. Glasspaper bruker både egne og eksterne foredragsholdere. Selskapet har åtte fast ansatte, og er stort nettverk av andre foredragsholdere.

- Vi henter også folk fra andre land, hvor de ofte er tidligere oppdatert innefor en utvikling. Men det er på highend-kurs, som da selvsagt går på engelsk. Etter vår erfaring gir utenlandske kurs bedre kvalitet, ut fra de evalueringene vi får, sier Bertzen.

Ros fra Microsoft

Glasspaper er i 2010 kåret til årets Microsoft kurspartner. Microsoft begrunner valget selv med følgende ord:

"I et marked som har gått ned 20 prosent på både sertifiseringer og salg av MOC (Microsoft Official Curriculum), har årets kurspartner hatt en vekst i MOC på 8,7 prosent og vekst i sertifseringer på 23 prosent."

Programvaregiganten melder også at Glasspaper leverer både flere kursevalueringer enn gjennomsnittet og bedre kvalitet på Microsoft-kurs enn gjennomsnittet i markedet. Årets kurspartner kvalifiserer allerede til de nye Gold-kravene i Microsofts Partner Network.

- Vi er størst i Norge på Microsoft, og fører 40 prosent av alle offisielle Microsoft-kurs hos oss, sier Berntzen.

12 GB ram

Selskapet avholder kurs både i Oslo og resten av landet. For de fleste kurs trengs det tunge datamaskiner, de handler om infrastruktur og serverprogramvare, ikke om enkel Excel-opplæring eller kurs i et annet alenestående program.

-Vi bruker blant annet mye hoteller, og det fungerer bra. Vi har investert i flere mobile klasserom, som kan brukes helt opp til Kirkenes. Vi trenger kraftige maskiner med 12 GB RAM, det er ikke vanlige bærbare vi kan gå rundt med, forteller Haug.

Selskapet har en miks av offentlige og private kunder, men er primært i bedriftsmarkedet.

- Vi har absolutt alt fra en liten kommune med en ansatt i it-avdelingen, til Nav, Statoil. Telenor. Egentlig hele spennet i Norge.

Mer myke verdier

Ved siden av de tunge it-kursene retter selskapet seg mer og mer på sluttbrukerne. Også Itil-, BI- og sluttbrukerkurs har inntatt Glasspapers kurslokaler.

- Vi ser en dreining fra beinhard it-teknologi til mer myke verdier. Det kan være kurs i medarbeidersamtaler eller coaching, økonomi eller forretningsanalyse. Vi kan også tilby gode lederprogram, sier Haug.

Glasspaper har utviklet en enorm nettressurs. I løpet av de siste ti årene har selskapet bygget opp en database med 5.500 hyllevarekurs innen it, business og HMS.

- I starten var slike kurs bare en bok på nett, men per i dag er slike nettbaserte kurs knallbra.