Med nettbrett i cockpiten

Norwegian oppgraderer sin elektroniske flight bag med nettbrett og apps.

Publisert Sist oppdatert

Hele Norwegians flåte av Boeing 737 skal nå utstyres med Panasonic Toughpad-nettbrett i cockpit når selskapet oppgraderer den elektroniske flight bag-en som har erstattet den tunge papirmursteinen «flight bag» man tidligere brukte.

Flight bag-en er en mappe som inneholder all informasjon pilotene trenger når de er ute og flyr, som for eksempel operasjonsmanualer, avgangsberegninger, vekt- og balanseberegninger og kart. En slik papirsamling kan typisk sett veie opp mot 45 kilo.

Konkurrenten SAS gikk forøvrig også over til «electronic flight bag» tidligere i år.

Mye å spare

Den elektroniske flight bag-en gir store fordeler for flyselskapet, og det går langt utover å kun spare vekt og drivstoff.

Det opplagte ligger i at ved å digitalisere kart, manualer og andre dokumenter som vanligvis fyller cockpiten, sparer Norwegian en god del drivstoff, avhengig av forhold og drivstoffpriser. Men det går også på effektivitet og en tryggere hverdag.

NO MORE OLDSCHOOL: Ole-Christian Melhus, assisterende flygesjef i Norwegian, med gammeldags papirkart i cockpiten. Foto: Norwegian

Norwegian begynte prosjektet å digitalisere cockpit allerede i 2006, med implementering i de første flyene i 2008 - 2009, og var en av de aller første som innførte en ren, elektronisk løsning. Prosjektet er dessuten trygt forankret med støtte fra toppledelsen i selskapet. Det har vært viktig for solid gjennomføring.

- En effektiv og strømlinjeformet operasjon er ekstremt viktig i vår bransje. For å forbli konkurransedyktig i et meget konkurransepreget marked er vi nødt til å tenke langsiktig og satse på fremtidssikre konsepter slik som denne digitale løsningen, sier Ole Christian Melhus, kaptein og assisterende flygesjef i Norwegian.

Løsningen gir for eksempel en bedre mulighet til å gjennomføre nøyaktige beregninger av redusert motoreffekt før avgang, noe som bidrar til å redusere motorslitasje, som igjen reduserer drivstofforbruk og bidrar til økt trygghet.

Pilotene selv er også fornøyde med løsningen, opplyser Melhus.

- De aller fleste ser på dette som et verktøy som gjør dagen enklere og tryggere. Sikkerheten økes ved å automatisere enkelte prosesser som tidligere måte gjøres manuelt, gjerne uten kalkulatror. Det har også vært en bratt lærekurve for de fleste, og jeg er imponert over hvor mye kunnskapsnivået har økt, forteller han.

Windows på flyet

Den nye maskinvareløsningen er utredet av Norwegian, med Scandinavian Avionics som ansvarlig for prosjektering og godkjenning fra Luftfartsmyndighetene. De fysiske Nettbrett leveres av Panasonic i form av den solide Toughpad FZ-G1, som er beregnet for mye tøffere forhold enn møterommet.

- Vi har utviklet en løsning som digitaliserer flyplasskart, operasjonsmanualer, vekt- og balanseberegninger og andre dokumenter piloten må ha tilgang til under flyvningen. Piloten får rask og enkel tilgang til alle dokumentene på to Panasonic Toughpads i cockpiten, sier Michael Truelsen, direktør i Scandinavian Avionics.

Operativsystemet som er valgt er Windows 8, av flere årsaker.

- Vi sverger fortsat til Windows som operativsystem, det er der infrastrukturen vår er. For øyeblikket er det ingen andre som er på det samme punktet på Android eller IOS, sier Melhus.

- Men de nærmer seg, legger han til.

Overgangen fra den tidligere løsningen med Navaero og touchscreen til Toughpad fristiller teknologiavghengigheten, slik at selskapet enkelt kan bytte ut plattformen om det blir aktuelt, og at det slett ikke er utenkelig at det i fremtiden monteres en Ipad i cockpiten i stedet for Toughpad-en, ifølge Melhus.

Scandinavian Avionics på sin side håper at prosjektet, og det nære samarbeidet mellom Scandinavian Avionics og Panasonic, skal åpne dører hos andre flyselskaper.

- Vi har løsningen på et problem som mange flyselskaper står ovenfor i dag, nemlig en electronic flight bag-løsning som er fremtidssikret. Og vi er stolte av at kontrakten med Norwegian synliggjør oss på markedet og skaper positiv oppmerksomhet rundt vårt produkt, avslutter Truelsen.