- Microsoft er selve it-navet

- Microsoft er selve it-navet

Michael Jacobs snakker ut om tiden i Dell Norge, Sverige og Danmark, samt fremtiden for Microsoft Norge.

Hadde det vært et hvilket som helst annet selskap, er det ikke sikkert han hadde sagt ja. Men da Dells Norgessjef Michael Jacobs ble oppringt av Microsoft, ble fristelsen stor.

- Jeg må si, om jeg skulle gå noe sted, var Microsoft et av de firmaene jeg syntes var spennende, sier han.

- Jeg mener fortsatt Dell har det beste foran seg, og hadde fortsatt der om det ikke var for noe annet som dukket opp, men etter elleve år i Dell, og da denne spennende muligheten dukket opp, takket jeg ja, selv om det ikke var lett. Jeg gleder meg ordentlig. Jeg ser på Microsoft som selve navet i it-bransjen, sier Jacobs.

Vi hopper tilbake i tid, nærmere bestemt elleve år. Jacobs husker det fremdeles. 2002. Jacobs har fått jobb som administrerende direktør i Dell, og står på Lysaker og klør seg i hodet. Intervjuet ble gjort unna på Gardermoen, så hvor i all verden er kontorene til Dell? De skulle jo være på Lysaker et sted?

Etter å ha lett rundt på Lysaker, finner han det til slutt. Et anonymt, lite mursteinbygg med et minimalistisk skilt. På innsiden en salgs halvveis resepsjon.

- Dell var fortsatt preget av å være en gründervirksomhet og var veldig sparsomt. Jeg tenkte «hvor er det jeg har kommet hen her?»

I starten var det pc og server, 30-35 personer jobbet i selskapet. Maskinvare var primærfokus, og med direktemodellen kunne mellomledd tas bort - «build to sell». Det stor suksess.

- Vi var på et tidspunkt nummer én i Norge på antall enheter solgt. Det var en kul reise. Vi vokste å måtte ha inn flere selgere og flere spesialister.

Etter hvert skjedde det en endring. Maskinvarefokus ble til konsulenter. En egen avdeling med den slags spisskompetanse ble bygget opp, første mann ut var Ynge Kristiansen, som ble kuppet fra Steria.

Dette ble fremtidens forretning. Avdelingen rommer nå 30 konsulenter, som rådgir kundene på arkitektur, lager design og fyller på med Dell-maskinvare og eventuell partnermaskinvare og partner-programvare.

- Det har vært en spennende reise fra å være fokusert på å selge maskinvare til nå å selge løsninger. Vi er tungt inne i kundens forretningssystemer. Det er en helt annet salgsprosess og en helt annen leveransemodell, påpeker Jacobs, som er glad for å ha vært med på reisen.

Ryddejobb

Dell-reisen stoppet riktignok ikke der for direktøren. Svenskene hadde litt å ta tak i, og Jacobs ble forespurt om å assistere over grensa. I to år pendlet han mellom oss og dem. Mandag til torsdag var han der, ellers var han her.

- Å ukependle sånn er noe du kan gjøre i akkurat to år, men ikke mer, når du har familie og barn som trenger oppfølging, mener Jacobs.

Sverige kom seg opp på egne bein, og fikk sin egen sjef. Jacobs var tilbake i Norge et år, men plutselig fikk han beskjed om at nå trengte danskene hjelp.

- Så jeg har pendlet mellom Norge og Danmark, og er fortsatt ansvarlig for Dell Danmark. Jeg ukependlet i halvannet år før vi fikk på plass en leder og ens struktur der nede. Nå reiser jeg opp og ned en gang i uka for å jobbe med ledergruppa. Jeg har det formelle, mens han har vært operasjonell sjef. Han tar over nå som jeg går av, sier Jacobs.

- Du er en slags «cleaner»?

- Nja. Løsningene er fortsatt de samme, og Dell-gründer Michael Dell er den samme. Jeg har bare hjulpet til litt for dem som har falt av sporet. Jeg liker å bygge. Om jeg blir satt til å forvalte noe som ikke skal vokse eller endres, vil jeg nok trives mindre bra, men om noen sier at her trenger vi endringer, vi skal inn i nye markeder med nye produkter, det synes jeg er gøy.

Midt oppi dette kimte altså telefonen. Microsoft var på andre linjen. De varslet om forekommende endringer, og lurte på om Jacobs ville være en del av disse endringene. Og slik gikk det altså til at han takket ja til stillingen som administrerende direktør i Microsoft Norge, etter at dagens direktør Hege Skryseth blir forretningsutvikler i Kongsberg Gruppen.

Og vipps er han på et vis tilbake i byggerollen, fra en litt annen innfallsvinkel enn før. Microsoft er tradisjonelt sett et programvareselskap, men har de siste årene begynt å lage egen maskinvare og selge tjenester.

- De har hatt en formidabel reise de også, og nå er de oppe i en situasjon hvor de skal ut på nye markeder og gjøre det jeg synes er morsomt. Nye enheter, Windows 8-bølgen, og tjenester de satser på i nettskyen som skal ha fått godt fotfeste, sier Jacobs.

- Og det med sky tror jeg er en bølge som kommer, der folk kjøper adgang til maskinvare og programvare på en helt annen måte, det er bare et spørsmål om tid og i hvor stor grad.

Liker kulturen

Først skal han ha ferie, men 1. september tar han fatt i det nye. Nok en gang i et amerikansk selskap. Sånn har det vært omtrent hele veien, helt fra Kodak og via Oracle, riktignok med en tur innom Telenor, men da vel å merke den internasjonale delen av selskapet.

- Det er utrolig dyktige folk i disse firmaene, topplederne er utrolig visjonære, sånne som Michael Dell, Bill Gates og Steve Ballmer. Endringen av it som vi kjenner det er mye drevet av amerikanske selskaper, selv om det finnes mange dyktige norske firma også.

Alt i alt trives Jacobs godt i amerikansk bedriftskultur.

- De har en salgs- og markedskultur med resultatorientering jeg liker. De er dyktige på salg, leveranser og tar kunden genuint på alvor.

- Er det nok rom til å gjøre strategiske valg når du er landssjef og ikke i selve konsernet, da?

- Jeg tror man har mulighet til å påvirke det man gjør i de landene man er ansvarlig for. Det har i alle fall jeg lykkes med i Dell. Det handler om å forstå de store driverne fra konsernet side, ambisjonene og målsetningene, og så se hvordan det best kan forvaltes og fås mest mulig ut av lokalt. Med unntak av produktutvikling må man tilpasse seg markedet, sier Jacobs ut fra tidligere erfaring.

- Sverige og Danmark er helt klart litt annerledes å operere i enn Norge, fordi markedet og spillerne er annerledes, mener han.

Les om: