Microsoft snart klar med smartklokke

Microsoft snart klar med smartklokke

RYKTE: Smartklokken synker både mot Windows Phone, Android og iOS.

Alle store it-produsenter med respekt for seg selv må nå ha en smartklokke i det minste på tegnebrettet, men helst klar for lansering snarest mulig. I hvert fall før Apple lanserer sin iWatch.

Nå er det riktignok ingen utenom en eventuell eksklusiv krets av sjefer, designere og ingeniører hos Apple som vet om Apple i det hele tatt har noe iWatch-prosjekt på gang.

Derimot vet det amerikanske forretningstidsskriftet Forbes at Microsoft snart er klar med sin smartklokke, i hvert fall ifølge foreløpig svært anonyme kilder som bladet viser til.

Plattform-uavhengig

Ifølge amerikanske PC World skal den nye smartklokken til Microsoft kunne synkes ikke bare mot Windows Phone-mobiler, men også mot ditto som kjører Googles Android og Apples iOS-operativsystem.

En inkluderende linje som også Samsung burde vurdere å følge opp, skriver PC World med dårlig skjult sarkasme.

Den angivelige Microsoft-smartklokken skal kunne overvåke puls og hjerteslag døgnet rundt (flott, skriver PC World). Batteritiden skal være to døgn (ikke fullt så flott, skriver PC World).

Dessuten skal den ha fremragende sensornøyaktighet takket være den optiske ingeniørkunsten som Microsofts Kinect-utviklingsteam har ervervet seg (hujja, skriver PC World).

Forbes har ikke greid å smugle ut noen spiontegning av Microsofts smartklokke, men skriver at den vil ligne på Samsungs Gear Fit-smartklokke og ha en berøringsfølsom fargeskjerm omtrent halvparten så stor som en flat-tyggegummi.

For 10 år siden

I hvilken grad PC Worlds skribent har noen tro på en eventuell Microsoft-smartklokke, gjenstår å se. Men han minner om at Microsoft gjorde et lignende fremstøt for 10 år siden, uten at det var særlig vellykket.

I samarbeid med den sveitsiske klokkeprodusenten Swatch var Microsoft-gründer Bill Gates med på å lansere Swatch Paparazzi , en smartklokke som hentet nyhetsoppdateringer, værmeldinger, horoskop og aksjekurser fra den heller ikke særlig vellykte Microsoft-tjenesten MSN Direct, en FM-radiotjenesten som ble nedlagt 1. januar 2012.

Microsoft vil ikke kommentere artikkelen hos Forbes.

Les om: