Nå kan du bli "salgsgeneral"

Norske Dogu vil bruke spillprinsipper for å motivere selgere.

Publisert Sist oppdatert

Lyst til å gjøre salgsavdelinga til en evig slagmark for kampen mellom de ansatte, hvor alt salgsfremmende arbeid belønnes med poeng, og de ansatte forfremmes med militære grader?

Vel, nå har du kanskje sjansen. Trondheimsselskapet Dogu lanserer i hvert fall programmet Salesscreen 1. mars.

Programmet er et salgssystem basert på gameification, eller ideen om å bruke spillprinsipper for å endre folks adferd på andre områder enn i dataspill.

Dermed skal selgere motta poeng for hvert salg eller hver salgsfremmende aktivitet de gjennomfører. Nyansatte skal begynne som "rekrutter" og bevege seg opp gjennom hierarkiet til de blir generaler. I tillegg skal de få emblemer som belønning.

Og på toppen av det hele skal store skjermer i salgslokale minne enhver på hvor godt eller dårlig de har gjort det. Og de andre, da, selvsagt.

Skaper trivsel?

- Vi vil skape et miljø hvor telefonselgerne virkelig vil trives på jobb.

Det sier Sindre Haaland, daglig leder i selskapet, i en pressemelding fredag.

Produktet er utviklet i samarbeid med blant annet 1881, og er støttet av Skattefunn og Innovasjon Norge.

Selskapet bak, Dogu, har 14 ansatte.