Nettopp24 har gått konkurs

Etter over 200 klager blir det nå enda vanskeligere for kundene av it-butikken.

Publisert Sist oppdatert

- Nettopp24 vil ettergi alle saker der vi tidligere har ment at retur ikke var mulig grunnet lisensaktivering.

Det lovet Nettopp24-direktør Ruben E. Riise overfor Forbrukerrådet i mars i fjor. Forbrukerrådet mottok mer enn 200 klager på selskapet, som blant solgte pc-pakker med maskinvare og programvare som ikke alltid fungerte like godt. Pakker som kundene slet med å reklamere.

Nå er selskapet, som solgte pakkene via stands og nett, konkurs.

Lite penger

Dermed blir det enda vanskeligere for misfornøyde kunder å få tilbake pengene sine.

- Konkursboet har ikke overtatt Nettopp24s forpliktelser. Krav fra forbrukerne vil være uprioriterte, og det vil muligens ta hele 2011 før vi vet om det finnes penger til slike krav, sier Elinor Glimsjø hos Kco advokater, som er bobestyrer for Nettopp24, til Forbrukerportalen.

Å handle på kreditt er ikke alltid anbefalt. Men nettopp fordi mange handlet av Nettopp24 med lånte penger, øker sjansen for å få pengene tilbake.

Reddet av kreditt

- Dersom forbrukeren handler på kreditt eller lån formidlet via selger, kan kundene rette sine krav mot långiver etter at selgeren er konkurs, sier advokat Jon Andreas Lange i Forbrukerrådet.

- Heldigvis for kundene er en stor del av Nettopp24s salg finansiert via selskapet Svea Finans, og selskapet lover å ordne opp overfor Nettopp24s kunder.

Nettopp24s kundetelefon (02495) skal nå håndteres av Svea Finans, og skal være stedet å henvende seg om man trenger hjelp med reklamasjon.