Nils Molin slutter i IDC

Nils Molin slutter i IDC

Etter ti år som analytiker i det nordiske it-markedet går Molin og IDC hver sin vei.

- Jeg regner med å være aktiv i it-bransjen i fortsatt mange år, sier Nils Molin som de siste årene har vært administrerende direktør for det amerikanske analyseselskapet IDC i Norge og Sverige. Molin har også i flere år vært juryformann i Computerworlds kåring av Årets it-direktør i Norge.

Men i forbindelse med at IDC, som er et søsterselskap av IDG som eier Computerworld, besluttet å omorganisere virksomheten, forsvant stillingen som administrerende direktør. Molin fikk tilbud om å fortsette i selskapet i en lavere stilling, men takket nei for å prøve noe nytt.

Voldsom utvikling

Nils Molin ser tilbake på en spennende bransje, som har vært gjennom det han kaller en utrolig utvikling det siste tiåret han har jobbet som analytiker.

- En av de viktigste trendene er globaliseringen som har manifestert seg på mange forskjellige måter. Kanskje den mest åpenbare er sterkt element av offshore-leveranser i dagens tjenestemarked, sier Molin.

Men globalisering kan sees på mange andre områder også, mener han. Et eksempel er hvordan it-leverandørene organiserer sine aktiviteter i ulike globale enheter og i en akselererende oppkjøpstrend.

Konsolidering

- WM-data er et godt eksempel på oppkjøpstrenden der de har gått fra å være en nordisk aktør, overført til en pan-europeiske delen av Logica og nå en del av et globalt selskap, CGI, sier Molin og fortsetter:

- I det norske markedet ser man også strukturelle endringer. Både EDB og Ergo vare begge sterke på oppkjøp på hver sin kant og klare vekstplaner, før de tok det naturlige steget og fusjonerte. Atea-Ementor-fusjonen er et annet eksempel på trenden mot større nordiske enheter.

- Hva har vært mest spennende å se tilbake på de siste ti årene?

- Det må være å følge selskaper som Facebook og Google, de var nesten ikke-eksisterende for noen år tilbake, og Apple ble ikke regnet med. Nå ser man at disse selskapene er tydelige eksempler på gravitasjonsfeltet endrer seg. Tidligere var det bedrifts-it som var knutepunktet og drev it-utvikling, nå er det forbrukermarkedet som driver utviklingen, sier Molin.

Les om: