Nordlyset i Dell

Nordlyset i Dell

Det er bare noen måneder siden Dell ble tatt av børs. Solveig Ellila Kristiansen er med på verdens største oppstart. Hva nå?

- Jeg føler jeg er med på en startup. Verdens største startup. Vi snakker om år null. Vi skal gjøre ting vi ikke har gjort før. Vi har fått inn 15000 ideer fra våre kunder gjennom sosiale medier, og har til nå valgt ut 550 som vi skal gå videre med. 2014 blir garantert et veldig spennende år for Dell og våre kunder.

Solveig Ellila Kristiansen ble ansatt i Dell kort tid etter at Michael Dell tok selskapet av børsen. Nå er de igjen i private hender. På Dell World i fjor høst ble det snakket mye om innovasjon og samhandling. Multisourcing. Mobiltelefoni. Hvordan man kan få gode ideer opp til ledelsen. Økt dialog med kundene. Fokus på å levere verdi til kunden. Slike ting som de fleste snakker om med litt ulike ord. Har Dell så store planer at det var nødvendig å gå tilbake i garasjen?

Tilbake til Norge. Det er desember 2013, en grå og sur dag i Oslo. Det er ikke en slik dag man lytter til predikanter. Vi møter Solveig Ellila Kristiansen samme uka hun logget inn hos Dell for første gang. Det har gått et par dager siden det første allmøtet. Før hun startet speeddatingen av de ansatte. Ideen var å møtes mens førsteinntrykket av selskapet var ferskt.

- Sett utenfra er Dell et friskt selskap, som ikke drar på en utdatert portefølje av produktlinjer de på død og liv må beskytte omsetningen fra. For innovative og fremtidsrettete kunder er Dell en perfekt partner. Butikken går bra. Vi har bra vekst. Men jeg ser at sterke forretningsenheter må jobbe tettere sammen med det kommersielle teamet. Fokus er One Dell.

- Og?

- Vi må tydeliggjøre strategien og visjonen vår, og hvilke aktiviteter vi trenger å iverksette. Det høres ut som en floskel, men jeg har erfart at god visjon og konkret oppfølging, gi resultater. Power To Do More. Hva betyr det egentlig? Vi trenger å fornorske budskapet, og gjennomføre de visjonene som kommer ut av den veldig spennende utviklingen selskapet er inne i.

- Hva med din rolle?

- Dell er et veldrevet selskap, og det ligger mye kompetanse i veggene her. Min jobb er å få mest mulig igjen for den. Jeg skal ikke snu opp ned på noe som fungerer bra, men bruke tid på å lytte til de ansatte, og finne ut hva som kan gjøres enda bedre.

Det var reklamen. Solveig Ellila Kristiansen virker varm i Dell-stolen fra første øyeblikk. PR-instinktene er høyst tilstede. Kristiansen har lang erfaring i it-bransjen. Spolt bakover var det tre år i CA. Sju år i Sun. Første jobb etter utdanning var i Texas Instruments. Det er åpenbart tett med amerikanere i Solveig Ellila Kristiansens karriere.

- Jeg er oppvokst med at alt nytt og spennende av teknologi kommer fra Amerika, og liker å jobber for amerikanske selskaper. Faren min har nok et stort ansvar for akkurat det.

Solveig Ellila Kristiansens karriere startet med mekking hjemme i Narvik. Faren jobbet som ingeniør, var utdannet i forsvaret i en tid USAs militære teknologiutvikling tok oss til månen og litt til. Under den kalde krigen skinte USAs stjerner langt klarere i Norge enn i dag. Forsvarsteknologisk lå USA langt foran alle andre. Russland ble slått teknologisk. Kina hadde knapt begynt. Solveig Ellila Kristiansen samarbeidet tett med faren, som reparerte det meste av teknologi som havarerte langs kysten i Nord-Norge.

- Jeg var en slags lettmatros og begynte med å bære verktøykassen. Etter hvert ble det mer mekking. Faren min gikk fra problem til problem. Jeg skjønte etter hvert at jeg ville jobbe med salg, og heller gå fra suksess til suksess. Men jeg valgte å utdanne meg til ingeniør.

Det var den fantastiske tiden. Det var som et nordlys skinte over it-bransjen, og mange nyutdannede tok på solbrillene og omfavnet en ung bransje. Norge var midt i jappetid hvor champagne-korkene satt løst. Marginene var eventyrlige. Fremtiden var lys.

- Drømmen var å jobbe i et amerikansk selskap og kjøre sportsbil. Så enkelt var det, og sånn ble det. Men jeg har ennå ikke fått meg en sportsbil. Det nærmeste jeg kom var en Saab 900 da jeg jobbet i Texas Instruments.

- Det må ha vært spennende tider?

- Spennende? Det var helt vilt. Jeg jobbet i avdelingen for kunstig intelligens i Texas Instruments sammen med Tom Adolfsen. Han var en av de beste i Europa innen fagfeltet. Mange har glemt det. Vi satt på Sinsen. Texas Instruments var store da, og det er de fremdeles.

Kristiansen hadde blant annet ansvaret for å pakke inn selskapenes ip-koding bak tynne lag av silikon. Tandberg var en av kundene. Kretskortdesign var noe man drev med i Norge, og Kristiansen bygget såkalte kundespesifikke kretser, for å beskytte selskapenes proprietære teknologi på kretskortet. Norge lå langt frem innen mobilutviklingen, med Simonsen i første rekke.

- Telefonene var mer slepbare enn bærbare. NLT450 veide vel 26 kilo, og man snakket om at man kunne kjøre over den med en bil. Det var ikke noe du la i lomma.

Alt ble produsert i Norge. Noen som husker Totenprodukter? Risør var store leverandører av telefoniteknologi. Norsk data var ledestjernen, og Solveig Ellila Kristiansen drømte om jobb i selskapet. Året var 1985, samme året som Michael Dell etablerte sitt selskap på andre siden av dammen. Det føles lenge siden. Det er lenge siden.

Tjueni år senere sitter vi på Skøyen, og snakker om Dell. Avisa Fremover har kommet oss i forkjøpet, og fikk det første intervjuet med Solveig Ellila Kristiansen. Det er ikke første gang hun er omtalt i lokalpressen, men det er like stor stas hver gang.

- Jeg er stolt av å komme fra Nord-Norge og Narvik. Familien bor der fortsatt. Da artikkelen sto i papirutgaven av Fremover fikk mine foreldrene mange hilsninger fra venner og familie. Det er alltid hyggelig.

Den nordnorske drømmen om Amerika har foreløpig ikke resultert i en fancy sportsbil, men sansen for amerikanske selskaper lever i beste velgående.

- Amerikanere har alltid vært gode på prosesser, og som leder har jeg blitt glad i prosesser selv. Kunden vil vi skal være forutsigbare, og det er viktig å ha gode interne prosesser for å balansere innovasjon med forutsigbarhet i markedet.

Innovasjon og inspirasjon er elementer amerikanerne er gode på. Bare tenk hva innovatører som Gates, Jobs og Dell har bygget opp av teknologi, kombinert med evnen til å forkynne det glade budskap. Å se amerikanske selskapers kickoffs ligner jo vekkelsesmøter for menigheten. På Dell World fikk han utvilsomt velsignelse for sine endringsplaner av selskaper. Innovasjon skal løftes frem.

Solveig Ellila Kristiansen brenner for innovasjon. For hva skal vi leve av når oljeflammen i Nordsjøen slukker?

- Det handler om hvordan vi skal få noen til å investere i en god ide. Det gjelder for gründere overfor investorer, men også internt i selskaper. Det er for vanskelig å få gode ideer opp til ledelsen. Mange av de tradisjonelle styrelederne har hatt assistenter som ordner alt på nett, og de som skal ta beslutninger har knapt erfart det å kjøpe en flybillett på nett selv. Da er det ikke rart at nye teknologitrender og gode ideer ikke fanges opp i slike selskaper.

- Hva skal til?

- Jeg er med i et innovasjonsforum som jobber for å fremme åpen innovasjon. Jeg er også nettopp ferdig med et executive program på INSEAD i Frankrike. Det vi har sett er at selskaper generelt må bli langt flinkere til å tenke utenfor boksen for å skape innovasjon. Sett gjerne sammen et Advisory Board med deltagere fra andre miljøer enn det man tilhører selv. Innovasjon stopper alt for ofte med at ledergruppa utsetter beslutningen. Vi er litt for tilbakelent og for lite risikovillige.

- Hvorfor det?

- Det er for mange ledere som bør bli mer aktive digitale brukere for å skaffe seg nødvendig innsikt i utvikingen. Det er viktig å ta en digital posisjon. Utviklingen går ikke over. Den er en stor mulighet, men kan også ta livet av et selskap som ikke følger med. Kodak er et godt eksempel. Å forstå ROI-en i et teknologiprosjekt krever en aktiv innstilling og god forståelse av hva dette dreier seg om.

At staten subsidierer investeringer i eiendom og hytter på fjellet bidrar ikke nødvendigvis til en investeringsboom. Norge ligger ikke spesielt bra an på listen over innovasjonsevne i Europa

- Vi ligger på 16. plass, og har mye å gå på.. Hvorfor i all verden ligger ikke en rik nasjon enda høyere når det gjelder å skape løsninger for fremtiden? Vi har midlene. USA og Silicon Valley er viktig og en stormakt innen innovasjon. Vi trenger å tenke mer globalt i Norge.

Tilbake til Dell. Det har gått noen måneder. Solveig Ellila Kristiansen har staket ut kursen for Dell Norge. Mange underbruk av amerikanske selskaper er redusert til et salgskontor. Solveig Ellila Kristiansen er med på å legge opp strategien.

- Å jobbe i Dell er å forene mye av det jeg liker best. Amerikanske selskaper, en ny oppstart med innovasjon i fokus. Jeg kunne ikke vært et bedre sted akkurat nå, sier Solveig Ellila Kristiansen.

Kanskje er det på tide å kjøpe en sportsbil. Hvis det da er plass i garasjen til Michael Dell.

Les om: