Nordmenn er glade netthandlere

Nordmenn er glade netthandlere

Svenskene er mest redde for å bli lurt og svindlet, mens nordmenn er mindre bekymret for sine nettkjøp.

I en nylig gjennomført undersøkelse svarte over 4 500 respondenter fra Norge, Sverige og Danmark på spørsmål om netthandel og shoppingvaner. På flere områder er det store ulikheter mellom de skandinaviske landene.

Svenskene er mest redde for å bli lurt og svindlet, mens nordmenn er mindre bekymret for sine nettkjøp.

Det selges ikke lenger bare bøker, musikk og datautstyr via nettet. Detaljhandelen er blitt nettbasert. Klær, sports- og fritidsutstyr og spill og leketøy er nå de største varekategoriene blant norske netthandlere. Fra våre skandinaviske naboland ser vi at salget av kosmetikk og møbler over nett er i rask vekst, og denne utviklingen forventes å komme for fullt også her i Norge.

- Internett er i konstant utvikling, og netthandelen blir stadig mer lik den tradisjonelle detaljhandelen. Den store forskjellen ligger i at man over internett har tilgang til alle tenkelige produktkategorier fra hele verden. For mange er det nok også praktisk at man ved netthandel kan få varene levert helt frem til døren. Vi merker oss at i dagens hektiske hverdag er dette noe folk verdsetter høyt, sier Tore Sletmoen, norgessjef i Kelkoo, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Neste generasjon phishing

Folk flest handler på nett

Over 80 prosent av nettbrukere i Norge handler på nett flere ganger i året. 36 prosent handler på nett minst en gang per måned. Her ligger vi nordmenn foran svenskene, men bak danskene. I Sverige er andelen 30 prosent, mens den i Danmark er på 40 prosent.

Mange er fortsatt skeptisk til netthandel fordi de er redde for å bli lurt. Største er frykten blant svenske menn. Av de som svarer at de aldri handler på nett, frykter hele 48 prosent nettsvindel. Da er nordmenn, og spesielt norske kvinner, mindre skeptisk. Blant norske kvinner deler bare 29 prosent denne bekymringen.

Sett under ett er fortsatt pris det viktigste argumentet for å handle på nett. For norske kvinner er imidlertid det viktigste at de kan få varene levert på døren, og dermed slippe å bære dem hjem. 55 prosent av norske kvinner oppgir dette som den viktigste årsaken til at de handler klær på på nett.

Netthandelen gir også kvinnene mulighet til å kjøpe klær de ikke finner andre steder, og drøyt 47 prosent bruker derfor netthandel til å berike garderoben. For skjønnhetsprodukter er dette tallet 41 prosent, og her ligger norske kvinner godt over kvinnene i våre naboland. Det er med andre ord tydelig at det er på nettet norske kvinner finner de skjønnhetsproduktene de helst vil ha.

LES OGSÅ: Se opp for falske sikkerhetsmeldinger