Norges mektigste korist

Hun har aldri tenkt bevisst på å gjøre karriere, men er likevel kåret til Norges mektigste kvinne. Møt Kristin Skogen Lund.

Publisert Sist oppdatert

Kristin Skogen Lund er konserndirektør med ansvar for Telenors nordiske region, med en omsetning på mer enn 50 milliarder kroner. Hun er styreleder i Telenor Norge, Sverige, Danmark og Telenor Broadcast Holding, og i det nystartede Telenor-selskapet Comoyo. Om det ikke er nok ble hun president i NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) etter at Paul-Christian Rieber trakk seg i april 2010. I juni ble hun gjenvalgt for en ny toårig presidentperiode.

Det er ikke slik at dette har vært en ambisiøs plan helt fra ungdommen av. Mye er tilfeldigheter, mener Skogen Lund.

- Jeg har ikke hatt en klar ambisjon om dette. Jeg prøver alltid å leve i nuet og tenker ikke mye på neste steg, forteller hun til Computerworld.

Inn i teknoverden

I juni kåret tidsskriftet Kapital Skogen Lund til Norges mektigste kvinne. "Antagelig er det ingen kvinnelig næringslivsleder noensinne som har hatt en så sterk posisjon i Norge", var følgeteksten i juryrapporten. Hun kommer med dette inn i en liten og celeber gruppe med navn som Gerd-Liv Valla, Kristin Halvorsen og arbeidsminister Hanne Bjurstrøm.

Skogen Lund bringer dermed it-bransjen til maktens tinder, men selv er 45-åringen ikke veldig teknologisk skolert. Etter utdannelse i internasjonale forhold og økonomi havnet hun i lederstillinger hos Unilever (en av verdens største produsenter av dagligvarer) og Coca-Cola.

- Her var oppgavene veldig fokusert på markedsføring av forbrukerprodukter, forteller Skogen Lund.

Det var ikke før i 1998 hun beveget seg inn i teknologiens verden, men også da satte hun seg i førersetet.

- Jeg hadde jobbet i Sverige for Coca-Cola. Da jeg flyttet tilbake i 1998 ville jeg gjøre noe annet, noe helt nytt. Det var tiden internett for alvor gjorde sitt inntog, og jeg ble inspirert av dette. Jeg ønsket å lære meg mer om det.

Skogen Lund tok selv grepet om å ta kontakt med Schibsted, og ble administrerende direktør i Scandinavia Online (Sol).

- I Sol stod jeg med et bein i teknologien, og med det andre i medieverden, sier hun.

Tydeligere digital profil.

Sol ble solgt til Eniro da Skogen Lund var i svangerskapspermisjon med sitt andre tvillingpar. Det var en god løsning for selskapet, men for Skogen Lund føltes det riktig å gjøre noe annet.

- I Sol var jeg nesten som en mor for selskapet. Jeg var så tett knyttet til det og alle ansatte. Jeg skjønte at det var riktig å la den epoken være over.

Da Skogen Lund ga uttrykk for dette til ledelsen i Schibsted, ble hun ansatt som konsernsjef i Scanpix. Kort deretter ble hun utnevnt som kommersiell direktør i Aftenposten hvor hun senere ble administrerende direktør.

- Aftenposten for meg var en fin kombinasjon av en tradisjonsrik bedrift og den veldig innovative tidsalderen medier lever i. Mediebransjen har store utfordringer. Jeg håper vi blant annet klarte å gi Aftenposten en mye tydeligere digital profil.

Hun forteller om den store transformasjonen i mediene, der leserne beveger seg fra papir til nett. Enn så lenge lever mange medier på papirutgavenes evne til å bære de fleste faste kostnadene. Det er ikke så lønnsomt å flytte leserne til Ipad, så lenge du fremdeles har de samme faste kostnadene knyttet til papiret.

- Har du tro på nettbrett og Ipad?

- Ja, men forretningslogikken er man vel ikke helt i mål med. Det er for dyrt med digitalt abonnement i tillegg til papiret. Man må tenke mer å bundle papirutgaver og digitalversjoner. Samtidig vil mediene ha store kostnader knyttet til papir i lang tid frem.

Hos Telenor står Skogen Lund foran lignende utfordringer. Der Telenor tradisjonelt har investert store summer i tung infrastruktur med planlegging over flere år, beveger det store konsernet seg nå stadig mer i en verden av internett- og mobiltjenester. Der handler det om å handle fort og delta i utviklingen.

- Vi må bryte ned de tradisjonelle skillelinjene og få et bedre samarbeid mellom mediene og distributørene. Vi må bruke våre lokale og nasjonale fortrinn i Norge og Norden i konkurransen mot de store internasjonale, multinasjonale aktørene. Vi må lage regionalt unike produkter i samspill på tvers av verdikjeden.

- Hvordan mener du det, samarbeid mellom redaksjonelle uavhengige medier med kommersielle distributører?

- Med det mener jeg at vi ikke må havne i en situasjon der distributøren – eller den som leverer nettverket – blir irrelevant for kunden. Vi må gjøre oss til et relevant valg, enten ved merkbar kvalitetsforskjell eller ved å knytte oss til tjenestene som leveres.

Samlet har Skogen Lund nok å holde på med. Selv sier hun at hun har "en heftig kalender". Les mer på neste side!