Norske Infosys uten nordmenn

Indias nest største outsourcingsselskap Infosys har 45 ansatte i Norge. Først neste år blir det aktuelt å ansette nordmenn.

Publisert Sist oppdatert

Indias nest største outsourcingsselskap Infosys har 45 ansatte i Norge. Alle kommer fra India.

- Indere bringer med seg unike verdier til selskapet. Hardt arbeid er en av dem. En inder vil alltid gjøre arbeidet ferdig før han går hjem, sa grunnlegger og mangeårig toppsjef N. R. Narayana Murthy til Computerworld da han nylig besøkte Norge.

Murthy understreker at Infosys bygger på universelle verdier, og at målet er å bli et selskap for alle. Men for å være sikker på at indisk arbeidsmoral beholdes i hele organisasjonen, er kun drøyt tre prosent av de 60.000 ansatte ikke-indere.

Knallstart i Norge

Filosofien om at Infosys skal styres av indiske verdier, gir seg altså også utslag i ansettelsespolitikken i Norge. Over tid er derimot målet å bli et "vanlig" it-selskap.

- Men vi må kanskje fortsatt til India for å finne folk som er kvalifiserte, understreker Murthy.

Infosys har fortsatt ingen offisielle kunder i Norge. Men ifølge Prakash Chellam, Norden- og Norge-sjef, har oppdrag fra flere energiselskaper gitt fulle ordrebøker. Det indiske konsulentselskapet har særlig merket etterspørsel etter integrasjon av kundestøtte-systemer (crm).

For Chellam er det viktig å understreke at omtrent en tredjedel av virksomheter skjer i kundens hjemland. Infosys konkurrer på like fot med andre konsulentselskaper.

- Det å utnytte indisk it-kompetanse handler ikke om å sende kode til India, påpeker han.

En tredjedel av Infosys sin virksomhet er knyttet til nyutvikling, mens 25 prosent av kapasiteten går til vedlikehold av programkode. En av fem ansatte arbeider med erp-systemer, mens litt under ti prosent av ressursene brukes på annen konsulentvirksomhet.

Infosys har 4.500 ansatte i Europa, og kan vise til 60 prosent årlig vekst. Det nystartede Norges-kontoret vokser raskest av alle de europeiske etableringene.

Store verdier

Etter å vært toppsjef siden starten i 1981 og fram til 2002, har Murthy nå en friere rolle. Den fargerike inderen, som i sin ungdom blant annet var aktiv i Francois Mitterrands kampanje for å bli valgt til fransk president i 1974, gikk av som styreformann i Infosys for få uker siden. Parallelt ivaretar han sine styreverv i noen av verdens mest anerkjente selskaper og universiteter (blant annet British Telecom, Harvard og Yale).

Infosys, som i 1999 ble det første indiske selskapet på den amerikanske teknologi-børsen Nasdaq, har i dag en markedsverdi på 140 milliarder norske kroner. Murthy og hans familie sitter på 5,9 prosent av aksjene.

Ifølge Murthy er det som regel svak ledelse som fører selskaper ut i krise. Så lenge senior-lederne går foran som gode eksempler, vil Infosys klare seg godt i den stadig tøffere konkurransen med de multinasjonale selskapene, tror han.

Har stor innflytelse

Selskaper som IBM, Capgemini og Accenture har etablert seg tungt i India, og har dermed de samme rammebetingelsene som indiske virksomheter. Men fortsatt er pris et konkurransefortrinn. Infosys-gründeren tror ikke lønnsnivået i India vil nå europeiske eller amerikanske høyder, selv om lønnsveksten årlig øker med over 15 prosent.

For å kompensere for prisstigningen må omsetningen per ansatt økes. Det skal gjøres gjennom å bevege seg oppover i verdikjeden. Økt fokus på forretningsprosesser forutsetter enda tettere dialog med kunden.

- Vi må bli mer multikulturelle og ansette flere fra markedene der vi er tilstede, sier Murthy.

It-gründeren, som blant annet er kåret til en av verdens 25 mest innflytelserike ledere, er likevel klar på at selskapet skal bygge på indisk organisasjonskultur. Følelsen av å være en stor familie er nøkkelen til Infosys sin suksess og Murthy frykter ikke at økt levestandard skal true inderenes evne og vilje til å jobbe hardt.

- Se på dagens ledelse. De jobber ikke for pengenes skyld. Likevel står de på hardere enn noen, sier han.