Opera gliser enda bredere

Opera gliser enda bredere

Inntektene til norske Opera fortsetter å øke, i takt med antall mobilbrukere.

Den siste tiden har det skjedd mye for den norske nettleser-skaperen Opera.

De har halt i land en stor avtale med Vodaphone, lansert Opera Turbo og en rekke telefoner skal få Opera ferdig innstallert. Også mini-pc-er ser verdien av Opera, og Yahoo velger Opera Mini for sin Yahoo Mobile-løsning.

Forrige kvartal la Opera frem gode resulater, mye takket være mange brukere av Opera på mobiltelefoner. Nå, tre måneder senere, har antall brukere av Opera på pc vokst med 17 prosent. Brukere av Opera Mini har vokst med hele 160 prosent i forhold til januar 2008, og fanskaren er nå oppe i 20 millioner i måneden.

LES OGSÅ:

Opera øker med Vodaphone

Men blir det penger av det? Ja, det gjør det.

Opera har vært et av selskapene som har klart seg best på Oslo børs gjennom finanskrisen, og de gir ingen grunn til bekymring når de i dag legger frem sine nye resultater. Med en omsetning som har økt med 69 prosent i forhold til samme periode i fjor, og med en tredobling av driftsresultatet, kan Jon von Tetzchner og resten av Opera-gjengen glise bredt.

LES OGSÅ:

Opera øker farten

Fremtiden ser dermed ikke så grå ut som den gjør for mange andre. I 2009 skal selskapet fokusere enda mer på foretningsmarkedet, samtidig som de skal være obs på makroøkonomien, som ikke er topp om dagen.

De vil også fortsette å øke bemanningen, samtidig som de skal være bevisste på hva de bruker pengene på.

Opera

Tall i millioner kroner

Q4 2008

Q4 2007

Omsetning

157,0

93,0

Driftsresultat

30,9

9,4

Resultat før skatt

31,1

13,6