Opera sparker 30 norske ansatte

Opera sparker 30 norske ansatte

Må kutte kraftig innen både administrasjon og utvikling.

Mandag fikk de ansatte i Opera beskjed om at selskapet vil gjennomføre nedbemanninger.

Som Dagens It først meldte skal selskapet kvitte seg med ansatte for å snu de dårlige resultatene selskapet har hatt den siste tiden.

- På bakgrunn av at markedet endrer seg, og at vi skal jobbe mer mot operatører og ikke så mye mot mobilprodusentene, skal vi justere litt. Å jobbe mot mobilprodusenter er veldig arbeidsintesivt, og krever mye kapasitet, forteller HR-direktør Tove Selnes til Computerworld.

Kort prosess

Kuttene vil gjennomføres internasjonalt blant Operas 757 ansatte. Selnes vil ikke uttale seg om hvor mange som må bort, men bekrefter at det vil kuttes fra både utvikling og administrasjon.

Opera-direktør Lars Boilesen forteller Computerworld at det kan sparkes mellom 30 og 40 ansatte. Han antar at mellom 20 og 30 av disse skal kuttes fra Norge, resten internasjonalt.

- Det er ikke hyggelig for de det gjelder, og vi vil gjøre usikkerheten kort, så man kan komme seg videre, sier Selnes, og opplyser at kuttene vil komme allerede denne og neste uke.

Snur fokus

- Vi mener kostnadsbasen ikke er optimal i forhold til omsetningen når vi nå går inn i 2010, sa nybakt direktør Lars Boilesen om de siste resultatene fra selskapet mandag.

De la da frem et resultat på 4,7 millioner kroner, 24,2 millioner mindre enn samme periode i fjor.

Boilesen forteller Computerworld at selskapet nå skal snu fokus fra mobilprodusenter til operatørene. Grunnen til dette er at det krevde mange konsulenttimer og mye arbeid å jobbe mot produsenter, spesielt i Asia. Og etterspørselen har gått ned den siste tiden.

- Vi trodde etterspørselen skulle komme tilbake, men det gjorde den ikke, forteller han.

"Ikke dramatisk"

Boilesen, som tok over direktørstolen like etter nyttår, mener selskapet nå er på vei til noe større med sitt operatørfokus.

- Og det krever heller ikke så mye konsulentarbeid, vi er ikke et konsulenthus. Problemet er selvfølgelig at dette påvirker delen av selskapet vårt som i stor grad er timebetalt. Det er vi veldig lei oss for, forteller dansken.

Samtidig understreker Boilesen at han ikke ser på det hele som veldig dramatisk. Han mener Opera er godt posisjonert, og at selskapet går en lys fremtid i møte.

- Men hva var det egentlig som gikk galt med deres produsentfokus?

- Jeg vil ikke si at noe gikk galt. Det ble for mye konsulentarbeid, og vi har sett dette komme lenge. Det er ikke superoverraskende. Det er ikke sånn at "Wow, nå forsvant det".

- Det ble en tøff start på direktørkarrieren din?

- Det dette handler om er at vi er på vei mot noe mer bærekraftig, og vi må gjøre noen grep. Sånn ble det nå en gang.

Er du overrasket? Tror du Opera går en lysere fremtid i møte? Si din mening under!