Oracle Norge vil si minst mulig

Toppsjef Tore Bjelland er taus. Pressesjef Anders Rendtorff forklarer hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen begynte med en uttalt misnøye. Kunder og partnere av Sun savnet en klar strategi etter Oracles oppkjøp.

Ikke fikk vi noe intervju med ledelsen i Oracle Norge. Sjefen hadde munnkurv.

Etter fire uker fikk vi en prat med direktør for corporate communications, Anders Rendtorff, Oracles danske pressemann her i nord. Det ble en samtale om mediestrategi.

Quiet period

Oracle har gått fra åpenhet til å bli den tauseste gutten i klassen.

- Vi har vært inne i en quiet period, og har ikke ønsket å gå ut i pressen. Det gjelder også for landssjefene.

- Quiet period?

- Ja. I forbindelse med kvartalstallene. Det handler om risikovurdering. Måten en direktør svarer kan tolkes positivt, negativt eller nøytralt. Det kan gi en forventning i markedet.

- Hva er galt med det?

- Det handler om forpliktelser i forhold til Nasdaq og det amerikanske kredittilsynet. At vi er opptatt av å spille by the book. Hvis Oracle i Europa snakker om mange nye kunder kan det ses som et forsøk på å tegne et positivt bilde for å påvirke aksjekursene.

- Dette forstår vel landssjefene når de intervjues?

- Dette er vår policy. Oracle har de siste årene hatt en oppkjøpsstrategi hvor vi er veldig synlig på børsen. Det har vært et økt behov for å ha kontroll på budskapene. Prisen man betaler er at vi ikke reagerer så hurtig på pressehenvendelser som før, og at ikke man er like kulørte som tidligere. Vi ønsker at teknologien og ikke personer skal stå frem.

- Én sterk personlighet

- Som en slags slags kollektiv?

- Det er som et kollektiv vi leverer løsninger, og dette kollektivet innebefatter også partnerne. Vi fokuserer på teknologi, kunder og partnere. Da er det ikke behov for sterke personligheter som skal profileres.

- Dere har jo en sterk personlighet på topp?

- Overordnet sett er Larry Ellison personligheten i Oracle, som uttaler seg jevnlig. Ser man tilbake på intervjuene er det mye som handler om spesifikke mål for virksomheten og om rammene for konkurransen i markedet.

Oracle er ikke alene. Flere selskaper har blitt påfallende tause. Apple og Oracle har lukket glidelåsen helt. Les videre på neste side!