Pynter baksiden

Pynter baksiden

INTERJVUET: Møt nordmannen som gjør stor suksess med mobildeksler i USA.

Mats Nevelius er kjent blant dem som har deltatt i mobilbransjen noen år. Han var ansvarlig for kundeservice på mobiltelefoner hos Ericsson Norge, før han ble produktansvarlig. Da Sony og Ericsson slo seg sammen, ble han med videre.

Men i 2007 sluttet han og begynte i Imageware, som jobbet med tilpasninger av mobiltelefoner -- i bransjen kalt "customization". Så som å lage en egen serie av vanlige apparater tilpasset en bedrift eller levere mobiler i andre farger enn opprinnelig.

Etter hvert fikk de muligheter til å lage individuelt tilpassede deksler, og i mars 2011 ble Frydaze opprettet for å jobbe utelukkende med slike en-til-en-muligheter. Frydaze, navnet spiller på at "fredag er den beste dagen", er ifølge Nevelius et "hundre prosent norsk selskap" hvor 40 prosent eies av de ansatte og resten av investorer.

- Nå kan du gå på web og laste opp dine egne bilder og designe ditt eget mobildeksel. Når du er fornøyd, kan du dele det på Facebook og få kommentarer fra vennene dine hvis du vil det, så kan du bestille det for rundt to hundre kroner og får det i posten etter et par uker, sier Nevelius.

- Det må da være mange som driver med sånt. Noen tusen kinesiske fabrikker, for eksempel?

- Som lager deksler, ja. Men ikke som lar deg designe det selv. Det finnes også konkurrenter som kan levere deksler hvor ditt design er trykket på. Men vi har kontroll med hele prosessen fra programvaren og produksjonen. Vi har en egen fabrikk i Kina som Frydaze har bygget opp. Og så kan vi utnytte hele dekselet inkludert kantene. Det er vi alene om.

- På fabrikken i Kina blir dekslene støpt og dekorert, og vi bruker de samme materialene som produsentene. Vi har deksler til over åtti modeller av mobiltelefoner, nettbrett, Mac og også Amazons Kindle Fire, som er populær i USA.

- Alle er ikke like gode designere?

- Det er vanskelig å lage god design, og derfor tilbyr vi også ferdig designede deksler. Vi har også en masse ferdig lagde elementer, mønstre og symboler som du kan bruke selv. Men vi tilbyr deg et hvitt ark, så kan du fylle det ut selv om du vil.

- Men det de fleste gjør, er å laste opp bilder av dyr, båter, biler, hytter, kjærester og ikke minst, barn. Det ser forresten ut til at nettbrett er spesielt populært blant besteforeldre. Det går mye i barn når det gjelder deksler til nettbrett.

- Hvem vil ha egne deksler?

- Det er slett ikke alle som vil ha det, men det er overraskende mange. Foruten enkeltpersoner, er det spesielt bedrifter. De vil ha deksler med sine logoer, navn og adresser. Sport og idrett er også populært. Mange lager deksler med favorittlagene sine. Vi har også laget en serie deksler i samarbeid med Vålerenga Fotball, som de selger.

- Hva er mest populært akkurat nå?

- Justin Bieber.

For dem som ikke kjenner til Justin Bieber, spør nærmeste tenåring.

- Du nevnte deling av design på Facebook, er det utbredt?

- Vi ser at mange deler design på sosiale medier, og ikke bare våre. Nike og Converse lar deg lage egne skodesign, og det blir også delt mye i sosiale medier. I USA liker de som har fototjenester dette veldig godt, for de får flere ting enn kopper og t-skjorter å trykke bilder på.

- Dere leverer over hele verden?

- Web-en er global, så det gjør vi, men nå er det USA vi satser skikkelig på. Vi har fått avtaler med Walmart, som i første rekke går på at de skal tilby våre deksler på walmart.com.

Walmart er en av USAs største supermarkedskjeder med over 3000 butikker.

- Så skal de selge gavekort i butikkene, som brukeren kan gå inn på web og bestille med. Dette er i samarbeid med Incom, som står bak noe sånt som nitti prosent av gavekort i USA, hvor slike kort er veldig populære i seg selv.

- Vi ser at forhandlere elsker gavekort, for de slipper å sitte med lager og tar ingen risiko. Om Samsung dropper Galaxy II og lanserer III, er det ingen gamle deksler på lageret å bry seg om.

- Walmart har også fotobokser i butikkene sine hvor folk kommer for å få skrevet ut bildene sine. På sikt vil Walmart vil integrere vår løsning med disse boksene. Det ligger imidlertid litt lenger frem.

- Flere planer?

- Vi har også andre partnere i USA, men kan ikke komme inn på dem ennå. Ellers samarbeider vi med flere operatører og butikkjeder. Her i Norge selger både Telenor og Netcom våre deksler.

Intervjuet

Navn: Mats Nevelius

Stilling: Direktør for strategi og forretningsutvikling, Frydaze

Aktuell med: Deksler til mobiltelefoner

Les om: