Radioaktivisten

Radioaktivisten

INTERVJUET: Tom Vedvik har gått fra backup, via minne og bærbare og til radio.

Folk med en viss fartstid i pc-bransjen husker Tom Vedvik. Enten som leverandør av komponenter, eller som konkurrent.

For noen år siden var han stadig tilstede i Computerworld og andre it-publikasjoner. Først med minnebrikker, så harddisker og etter hvert pc-er. Nå har det vært stille en stund, men det er fordi han nå selger lyd og ikke bits og bytes. Med Pinell radioer har Vedviks firma TT Micro 40 prosent av det norske markedet for digital radio.

- Du har "alltid" vært i bransjen. Hva er historien egentlig?

- I 1986 var jeg med å starte Dennis Bergstrøm Trading og jobbet med Tecmar backup-løsninger. Vi bygde opp Tecmar fra null til markedsleder, noe jeg er sikker på at alle som har vært med siden åttitallet husker. I 1990 startet vi EET basert på Kingston-minne – rambrikker og andre minnemoduler. "Vi" var kona, broren min og meg.

- Det var da mer enn minnebrikker dere holdt på med?

- Etter hvert begynte vi å distribuere harddisker, prosessorer, hovedkort og andre komponenter til pc-er og annet datautstyr.

- Jeg husker dere som ganske flere enn tre?

- Vi vokste veldig raskt til 20 ansatte og 210 millioner i omsetning. Og vi var med på å starte EET i Finland. EET i Sverige og Danmark var egne selskaper som vi ikke hadde eierinteresser i.

- Så solgte dere?

- Riktig. Vi solgte oss ut i 1997, mens jeg var med frem til 2001. Da startet broren min Tore og jeg TT Micro og Zepto.

- Zepto var bærbare pc-er, men TT Micro kan jeg ikke huske?

- TT Micro hadde de første fem årene bare ett produkt. En promilletester. Den solgte seg selv, den.

- Hvem i all verden trenger en promilletester?

- Hvermansen. Alle som vil sikre seg at de ikke setter seg bak rattet med promille. Nå skal det sies at vi fikk god drahjelp av lovendringen som gjorde at promillegrensen ble satt ned fra 0,5 til 0,2 promille. Da ble nok mange usikre på om det siste vinglasset kvelden før ville gjøre utslag eller ikke.

- Så mens promilletestere gikk som hakka møkk, løp du rundt med bærbare pc-er?

- Ja, Zepto pc-er gikk bra de. Vi kjøpte skallene i Kina og satte sammen pc-er med komponenter her hjemme. I Danmark ble det bygget en egen Zepto-fabrikk og børsnotering før det hele kollapset i finanskrisen. Men da hadde vi solgt oss ut. Det gjorde vi i 2004.

- Men nå er det TT Micro som gjelder, og da er det blitt flere produkter enn promilletestere?

- Den selger fortsatt bra, den. Men det neste produktet vi tok inn var handsfree til bruk med mobiltelefoner i bil. Loven som påbød handsfree kom i 2005, så da passet det bra at jeg hadde kommet over Supertooth, som er en Bluetooth-basert løsning. Etter hvert er det blitt mer utstyr i samme gate, som batterier, holdere og så videre.

- Og nå er det radio?

- Ja. Jeg har alltid vært opptatt av lyd og hifi-utstyr. På en messe i Kina kom vi over et engelsk firma som hadde en radiomodul med FM, DAB og internett i ett. Så kom jeg over en radioprodusent, som produserer kabinetter for mange andre radiomerker og fikk han med på å lage et radiokabinett for meg. Slik kom Pinell Supersound I til. Og det første året solgte vi 19 000 stykker.

- Hvor kommer navnet fra?

- Vi vurderte mange navn før det ble Pinell. Pinel Island er en liten øy utenfor Saint Martin i Karibien. Kona og jeg var der og feiret tiårs bryllupsdag. Jeg la til en L for at det skulle se bedre ut,så ble det Pinell

- Og nå har du vunnet priser?

- Ikke jeg, da. Digitalradio Norge, som er NRK, P4 og Radio Norge, kåret oss til årets digitalradioleverandør, og det er vi veldig stolte av. Pinell Dynamic, en radio som blir lansert i januar 2012 har også fått designprisen Red Dot Award.

- En norsk radio i konkurranse mot all verdens japanske, koreanske, danske og tyske modeller høres unektelig merkelig ut. Radionette og Tandberg er konk, for lenge siden?

- Visst har vi mange konkurrenter, men ifølge de siste oversiktene har Pinell 40 prosent av markedet for digitale radioer i Norge.

- Da blir det vel eksport etter hvert, da?

- Vi var på IFA-messen i Berlin i fjor og vakte oppsikt med klovnebukser fra Moods of Norway og delte ut "Et lite stykke Norge" melkesjokolader fra Freia. Det skaffet oss kontakter i flere nye land, blant annet Australia, Sveits og Benelux. Så tar vi det derfra.

Intervjuet

Navn: Tom Vedvik

Stilling: Markeds/salgsansvarlig i TT Micro.

Aktuell med: Vinner priser for digital radio

Les om: