Rydder opp i bredbåndsmarkedet

Rydder opp i bredbåndsmarkedet

Forbrukerombudet er lei av ukulturen, og lanserer nye regler.

- Det er svært viktig at forbrukerne får tilstrekkelig, og ikke minst klar, informasjon ved kjøp av internettilgang. Tidligere har vi sett eksempler på at forbrukerne har blitt forespeilet en langt høyere hastighet enn det de realistisk kan få. Slik markedsføring av hastighet setter bransjenormen en stopper for, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Tidligere har bredbåndsmarkedet blitt omtalt som et "cowboy-marked". Hard konkurranse har ført til det mange ser på som villedende markedsføring og aggressive salgsmetoder.

De nye bransjenormene, som trer i kraft 1. mars, skal få en slutt på dette.

Begrenser binding

Telenor, Tele2, Altibox, Get, Canal Digital og Nextgentel har vært med, og Thon skryter av bransjens vilje til å ordne opp.

Det mest omfattende vedtaket gjelder vilkårene i standardkontraktene som benyttes. Man får nå ikke ha lengere bindingstid enn 12 måneder, og oppsigelsestiden kan være maks en måned.

- Med en maksimal lengde på 12 måneder vil forbrukerne stå mye friere til å skifte internettleverandør dersom det finnes bedre tilbud i markedet, noe som vil øke konkurransen og gi forbrukerne et bedre tilbud, mener Thon.

Følger bransjen

Det skal også bli lettere for folk på flyttefot. Man skal kunne ta med seg internett-tilgangen på samme vilkår, om leverandøren kan levere der man skal flytte.

En rekke andre forhold blir også regulert, du kan lese alle i dette dokumentet.

- Bransjenormen vil legges til grunn i vår saksbehandling. Markedsføring eller standardvilkår som ikke er i overensstemmelse med prinsippene i bransjenormen vil vi anse å være i strid med markedsføringsloven. Vi vil følge bransjen nøye fremover og vil foreta kontrollaksjoner etter implementeringsfristen, avslutter Thon.