- SÅ rik er jeg da ikke blitt

- SÅ rik er jeg da ikke blitt

INTERVJUET: Grethe Viksaas og de andre eierne av Basefarm kan glede seg over solide gevinster på salget av selskapet, men blir med videre på ferden.

- Ifølge Dagens Næringsliv skal du nå være 28 millioner kroner rikere. Så treffer vi deg på skitur med barnebarnet. Er det norsk eller bestemorsk?

- Jeg vet ikke helt hvordan statistikken er over gründere som har holdt på så lenge at de er blitt bestemødre. Beløpet får forøvrig stå for din egen eller DNs regning. Uansett er penger bare et middel til å ha det bra. Det er de nære relasjonene som teller, og barn(ebarn) blir veldig fort store. Da snur situasjonen seg, sånn at det ikke lenger er du som har dårlig tid til dem, men omvendt.

- Thomas og jeg - og Elias, lillebroren, men han er ikke så god på ski - er bestekompiser, og det er noe av det viktigste i livet.

- Slike prosesser dere nå har vært igjennom kan kreve mye av døgnet, og gå ut over familien?

- Joda, det kan det jo, men jeg har en mann som skjønner alt dette, og som ikke maser, men støtter. Det er kanskje et privilegium, det? Og døtre, svigersønner og barnebarn klarer seg jo egentlig ganske godt i hverdagen uten min innblanding.

- Da dere startet i 2000, hva så dere for dere at Basefarm skulle bli?

- Det er ikke egentlig så ulikt det vi er i dag. Bare litt større enn vi tenkte, kanskje. Vi har vært ganske tro mot den opprinnelige forretningsideen vår.

- Dere kunne umulig vente 20 prosent årlig vekst og omsetning på 400 millioner etter tolv år?

- Nei, vi så ikke så langt fram i tid. Det vi ville var å skape noe som var solid og bra. Vi hadde et kjempeambisiøst "100-millionersmål" i den første forretningsplanen vår, og det var jo et stykke dit. Men vi ville ha gode, fornøyde kunder og veldig bra ansatte, og det har vi hatt gjennom alle år. Det er der slaget står.

- Hva har vært suksessfaktorene?

- Fokus, mennesker, mennesker og mennesker.

- Vi har vært ganske opptatt av å ikke gi oss ut på ting der vi ikke har forutsetning for å være bedre enn konkurrentene. Og så har vi hatt kunder som har løftet oss videre, ved å utfordre oss på ting vi ikke nødvendigvis har gjort før. Jo, krevende og dyktige kunder er også en suksessfaktor.

- Når begynte dere å se for dere internasjonal satsing?

- Det var i 2007. Da samlet vi noen nøkkelpersoner til et strategiseminar der vi spurte oss selv: Hva har vi lyst til å utvikle Basefarm til? Bakgrunnen for spørsmålet er den litt gamle filosofien om at "det er lysten som driver verket". Om vi kunne kombinere det vi hadde lyst til med det vi var flinke til og det markedet hadde bruk for, da må det jo gå ganske bra til slutt i alle fall? Konklusjonen fra samlingen var ganske enkel: Vi har lyst til å være det vi er, men forsøke å være det på flere steder.

- Du er konsernsjef med overordnet ansvar for nesten 300 ansatte, seks datasentraler i Norge, Sverige og Nederland, og kunder i 23 land. Skal du fortsette med det?

- Jeg vet ikke noen annen jobb som ville vært i nærheten så morsom og inspirerende! Det er et utrolig privilegium å få være leder for Basefarm.

- Hva er planene for videre vekst?

- Vi vil bygge "ett Basefarm" over de landene vi er i. Vi kjøpte jo vårt nederlandske datterselskap i 2011. Fremfor alt vil vi fortsette å levere godt til de kundene vi har. Og så vil vi utvikle oss ved å bygge stein på stein.

- Spesielt nå i den kommende fasen vil vi jobbe sammen med våre flotte nederlandske kollegaer med å utvikle oss i markedet der. De er bare noen-og-tredve ansatte. Med hele Basefarm i ryggen er de nesten 300, og det skal vi sørge for å utvikle og utnytte. Vi kan ta hånd om mye større og mer spennende kunder på den måten.

- Så kommer det jo helt opplagt nye muligheter med de nye eierne. De har noen virksomheter, blant annet i Tyskland, som jeg tror vi kan gjøre spennende ting sammen med. Det gjenstår å utforske.

- Du har ikke vurdert å nøye deg med å ha blitt rik, og slutte å jobbe?

- SÅ rik er jeg da ikke blitt, og jobb er en viktig del av livet. Jeg har en fantastisk jobb som leder for et utrolig bra team, og det har jeg lyst til å nyte en god stund til.

- Så må du få med noe som er utrolig viktig og fint. Vi var åtte som startet Basefarm med en ide om å lage noe som var bra. Nå er vi 270. Det er ikke de gamle åtte som driver dette selskapet videre. Det er de nye gjennom årene. Det er SÅ mange som har gjort Basefarm til sitt, og det er helt nødvendig og viktig og fint når man skal utvikle en kompetansebedrift som vår.

Les om: