Sier nei til netthegemoni

Sier nei til netthegemoni

INTERVJUET: Eirik Newth vil forsvare den digitale allmenningen. - Epost har den fordelen at den ikke låser deg inne hos én leverandør, mener han. Men før eller senere brenner alt.

- Jeg er blitt advart om at alle svar fra deg vil høres som begynnelsen på en doktorawevhandling?

Latteren avslører en god porsjon selvironi.

- Jeg pleier å si at jeg er den foredragsholderen som gir mest per krone.

- Du ble nylig forsøkt fristet til å spå epostens død, men det gjorde du ikke?

- Som astrofysiker kan jeg fortelle deg at alle systemer vil dø en eller annen gang, rett og slett brenne opp. Men for å ta den konkrete saken, så er det ikke enkelt å spå om når noe blir utdatert. Eposten har vært med oss i mange år, og vil fortsatt være det så lenge den er relevant. Og det er ikke et spørsmål om teknologi, men om systemer.

- Systemer utvikler seg betydelig langsommere enn teknologi. Rett og slett fordi systemer er teknologi som brukes av mennesker. Det skjer endringer i mediebruken. De er store, men om de konverteres til andre områder går endringene veldig tregt.

- Men ungdommen viser vei?

- En av påstandene om epost er at dagens femtenåringer ikke bruker det og ikke vil ha det når de en gang kommer ut i arbeidslivet. Men det er da vel ikke nyansatte som bestemmer hvilke systemer som brukes i en bedrift!

- Mange liker å snakke om fremtiden, jeg også. Men når enkelte begynner å snakke om fremtidens smarte hus og slikt, liker jeg å påpeke at i fremtiden vil flesteparten av husene folk bor i være hus som er bygget i dag.

- Spesielt interessert i epost?

- Epost er ikke så viktig. Det er viktigere å se på konsumenter og næringslivet. "Consumerization of it" hevdes å være driveren bak dagens it-utvikling. Men dette vises ikke like sterkt på arbeidsplassen. Smartfoner, Google og Facebook blir tatt i bruk av folk flest. Men det er til adspredelse og underholdning og mye dill.

- For kreative bransjer er det sikkert greit, men ser du på shipping, ingeniørbedrifter og de som bygger landet, for å si det sånn, så har ikke disse de store behovene innen sosiale medier.

- Kommunikasjon er vel viktig for å bygge land?

- Vi fikk jo påstanden om at "markets are conversations" i Cluetrain Manifesto for en del år siden. Det var en ny måte å tenke på, og jeg syntes også at det var spennende da. Men det er en forskjell på å beskrive fremtiden som så skinnende at du må bruke solbriller, og at det faktisk vil være omtrent som den litt skittengrå virkeligheten vi ser hver dag.

- Det er snakk om den informerte forbruker som skal sette seg inn i alle problemstillinger rundt et produkt før det anskaffes. Med den er jo ikke sånn i virkeligheten. Folk oppfatter at de har et behov, og så går de ut og kjøper noe som stiller det. De vil ikke drive å prate så mye om det.

- De som kanskje leverer noe som folk vil prate om, er mediene. Og selv der snakkes det lite. Det er bare å se hvor mange som deltar i kommentarfeltene. Det vil aldri bli sånn at alle markeder er kommunikasjon.

- Tilbake til epost. Hvorfor er det så bra?

- Epost er vel egentlig ganske dårlig, og overlever ikke fordi det er strålende, men fordi det fyller et behov. Og så er det jo blitt bedre enn det var. Vedlegg, for eksempel, går via Dropbox så du slipper det i eposten og spam-problemet går tilbake, kanskje fordi skurkene heller går etter folk på Facebook.

- Epost har den fordelen at den ikke låser deg inne hos én leverandør, som for eksempel Facebook. Du har mye mer fleksibilitet med dataene i epost enn hos Facebook. Kan du forresten tenke deg at bedrifter som er i konkurranse med Facebook vil like at internposten gikk via nettopp Facebook, som har full tilgang til å lese den?

- Du er kjent for å ha forlatt Facebook, som ifølge deg og Wired må balansere mellom skreddersydd reklame og å frike ut brukerne?

- Hovedgrunnen til at jeg forlot Facebook var ikke at jeg friket ut, men at jeg ble lei. Og jeg tror det blir verre. En børsnotering vil føre til høyere inntjeningskrav og dermed enda mer dill overfor brukerne. Ikke det at det er noen tvil om at Facebook er et svært futuristisk selskap.

- Facebook er en risiko på grunn av alle venneforbindelsene og alt som kan spores gjennom dem. En ting er hva private kan finne ut, noe annet er hva etterretningstjenester kan bruke det til. Eller hva om det skjer et massivt innbrudd, som gir mulighet for uendelig mer avanserte id-tyverier enn vi har sett til nå.

- Den største trusselen mot Facebook og tjenester i skyen er tillit. It-bransjen ber deg nå om tillit. Uten å kunne garantere seg mot at innbrudd aldri vil skje. Jeg forventer overskrifter om slike innbrudd de neste ti årene. Om du skulle tvile på det, kan du søke på "Stuxnet".

- Mer som er ille?

- Akkurat nå er vi oppe i store endringer. Når støvet har lagt seg vil vi sitte igjen med noen store virksomheter som sitter på enorme mengder data. Stadig mer data på færre hender. Det forbauser meg at det er så lav politisk bevissthet om dette.

- Datalagringsdirektivet er lett å ta, for andre skal lagre data utenfor din kontroll, og hele greia kommer fra EU. Men den private datalagringen er jo frivillig, så dermed ikke så farlig å ha kontroll med?

- Ta Apples rolle som overredaktør - vil du legge ut en avis tilgjengelig på Ipad, så kan Apple velge å sensurere den som de vil. Det har det merkelig nok ikke blitt noen stor debatt om i Norge, mens de er blitt tatt hardt i Tyskland og Danmark.

- Jeg misliker sterkt at store selskaper tar over allmenningen. Jeg har alltid sett nett-allmenningen som viktig. At jeg for eksempel ikke skal kunne bruke Spotify uten å logge inn på Facebook er en eksempel på at allmenningen snevres inn.

Intervjuet

Navn: Eirik Newth

Stilling: Astrofysiker, forfatter og foredragsholder

Aktuell med: Forsvarer epost

Les om: