Skal du få solgt varene dine, må du ha stor skjerm.

Skal du få solgt varene dine, må du ha stor skjerm.

Vi er på ISE-messen i Amsterdam, sammen med veldig, veldig store skjermer.

AMSTERDAM (PC World): Skal du få solgt varene dine, må du ha stor skjerm. Dette var budskapet ved åpningen av årets Integrated Systems Europe-messe (ISE) i Amsterdam.

Blant dem som ville vise at de hadde fått med seg næringslivets krav om større skjermer til visning av produkter og løsninger, var Samsung, som stilte opp med en 110-tommers skjerm på høykant på sin gigantstand på messen.

Den kraftige vaktmannen ved siden av skjermen var liten sammenlignet med fotomodellene som til stadighet ble vist på skjermen.

Samsung viste også andre store skjermer, blant annet i 85- og 95-tommers størrelse, både i landskaps- og portrettmodus. Skjønt – ordet portrettmodus høres unektelig ut som en levning fra forrige århundre når skjermene er godt over to meter høye.

Eller som Samsungs sjef for storbedriftmarkedet i Storbritannia og Irland, Graham Long, sa det på selskapets pressekonferanse: – Vi ser ikke lenger inn i fremtiden. Vi bringer fremtiden inn i vår tid.

Verdens største AV-messe

ISE-messen fyller i år 10 år. Den første ble holdt i Geneve i 2004 med 120 utstillere og mindre enn 3500 besøkende. I år har messen, som nå holdes på det store RAI-messesenteret i Amsterdam, over 900 utstillere og nesten 500 akkrediterte journalister, og det er ventet at besøkstallet kommer over 45 000. Arrangøren hevder at ISE-messen nå har flere besøkende enn noen andre messer for audiovisuelt utstyr (AV) i verden.

Blant årets temaer er «det smarte hjem», som egentlig har latt vente på seg i forhold til tidligere års overoptimistiske spådommer. Det som skal få det til å løsne nå, er internetts modenhetsgrad i kombinasjon med utviklingen av mobile enheter og kommunikasjonsopplevelsene som de nye sosiale mediene skaper, fremholdt Andrew Mills, sjefen for Samsungs storbedriftsatsing i Europa.

Han dokumenterte stor vekst i display-markedet i Europa de siste årene og sa at et av de største målene for Samsung i tiden som kommer er å øke veksten ytterligere i salget av store skjermer, med fokus på storbedriftsmarkedet.

Budskapet var interaktive skjermer og skjermvegger kommer til å viktig for all markedsføring i tiden som kommer. Vi er allerede godt i gang med å vende oss til det. T-banen i Oslo er et godt eksempel på hva som er i gjerde.

Skjermer inn, projektorer ut i skolene?

Men den store messen har også mange mindre skjermer å by på.

– Jo da, vi skulle gjerne hatt en 110-tommers skjerm, men det blir nok for dyrt for oss, sa rektor Bjørn Lyngedal ved Amalie Skram videregående skole, som åpner i Bergen til høsten.

Sammen med skolens it-ingeniør Marianne H. Berentzen var han på messen for å sjekke ut aktuelle nyheter for den flunkende nye skolen. De to var kommet frem til at tiden nå var moden for å vurdere gode skjermer fremfor projektorer til skolebruk. – Skjermer er rett og slett bedre for øynene, fremholdt rektoren.

PC World traff de to på Samsung-standen i ivrig konversasjon med en av Samsungs norske representanter på messen, Lars Sterten fra Samsung Electronics Nordic. På visittkortet har han tittelen LFD Manager – forkortelsen står for Large Format Display. Signalene om økt satsing på store skjermer er mange.

Samsung er for ordens skyld langt fra de eneste som viser store skjermer og skjermvegger på ISE-messen.

Les om: