Slik har de det hos Finn.no

Utviklingsdirektøren mener suksessen skyldes flat struktur og familiefokus.

Publisert Sist oppdatert

Hadde du klart å gjette verdien av alle samlede varer annonsert på Finn.no i 2009? Fasiten er mildt sagt svimlende. Etter selskapets egne beregninger er svaret 455 milliarder kroner. Dette er altså bare annonseverdien. Hva varene ble solgt for til slutt vites ikke, men det er grunn til å tro at den faktiske summen er atskillig høyere.

Det Media Norge-eide selskapet ble opprettet i mars 2000. Med andre ord feirer markedsplassen i disse dager sitt tiårsjubileum. Finn.no ble opprettet som en videreutvikling av regionsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Færdrelandsvennens tjeneste Vis@visen, som dukket opp i 1996. Andre aktører som Stepstone var i ferd med å ta grep om nettbrukerne, og dermed måtte de nevnte avisene svare med en ren internettbasert tjeneste for rubrikkannonser. Jobb og eiendom var et naturlig sted å begynne. Deretter fulgte bilannonser, Torget og til slutt reisesalg.

Med flat struktur

I dag har selskapet rundt 280 fast ansatte, og har ved flere anledninger havnet på topp-tre-listen i kåringen Great Place to Work. Det er det gode grunner til, mener utviklingsdirektør Pedro E. Thormodsen.

- Vi har vært veldig opptatt av å fremstå som en god arbeidsplass. Vi tilrettelegger for en god kommunikasjon internt gjennom en flat struktur og samarbeid på tvers av avdelinger. I tillegg bruker vi mange spennende verktøy som Yammer, og vi har vårt eget nettsamfunn kalt Finnopp, hvor alt fra administrerende direktør til helpdesken samarbeider om ideer, forteller han.

Ifølge Thormodsen gjør dette at ansatte føler at de har gode muligheter til å bidra med ideer, noe som gir et solid samhold innad i bedriften.

- Vi er ellers en familieorientert bedrift med egne aktiviteter for familien, fleksibilitet med tanke på henting av barn i barnehage, og lignende. Dette setter ansatte stor pris på, og det bidrar til en høy trygghet på arbeidsplassen, fortsetter han.

Jobbsøk etter lunsj

Utviklingsdirektøren har mye statistikk å slå i bordet med. Det er tross alt denne statistikken selskapet lever av, og det er viktig å følge med på utviklingen for å henge med. Ser vi på TNS gallups klikkstatistikker for uke syv i 2010, ligger Finn.no på femteplass med totalt to millioner unike besøk, kun slått av mediegiganter som VG Nett, MSN, Dagbladet og NRK. Antall brukersesjoner samme uke bikker sju millioner, mens på antall sidevisninger er det kun VG Nett som ligger foran. Finn.no hadde mer enn 173 millioner sidevisninger denne uken. Mesteparten av trafikken er direkte, men en solid slump besøkende kommer inn via Startsiden, Google og Facebook.

Apropos statistikk. Thormodsen avslører at det dukker opp en del mystiske målinger innimellom.

- Av en eller annen grunn får vi for eksempel mest treff på jobbsidene hver mandag etter lunsj, ler han.

Selv har han jobbet i selskapet i litt over ett år. En ting han har funnet ut av på den tiden, er at det i seg selv ikke er noe mål å ligge helt i front på den teknologiske utviklingen. Rett og slett fordi tjenestene skal brukes av alle, og da er det ikke noe poeng i å flashe verdens mest fancy funksjoner. Da er det bedre å lansere litt og litt funksjonalitet av gangen, nærmere bestemt en gang i måneden. Slik får brukeren god tid til å bli kjent med eventuelle nyheter som de vel 60 utviklerne ved Finn.no jobber frem. Dette er også noe av grunne til at selskapet ikke har noen tradisjonell organisasjon på it-siden. Hos Finn.no ligger it under produktutvikling.

Det er imidlertid en utfordring å implementere ny kode raskt uten at brukeren blir påvirket av vedlikeholdsarbeidet. Les mer på neste side!