Slik jobber analytikere med it-bransjen

Slik jobber analytikere med it-bransjen

Analysehus som IDC spår fremtidens trender, og kundene løper i flokk.

Bør du gå for SaaS? Eller kanskje får du større gevinst ved å bytte ut bi-, erp- eller cpm-løsningen? Megatrender som Cloud Computing, Web 2.0 og Unified Communication ligger vel allerede i planene?

Teknologiene entrer catwalken i stadig høyere tempo. På siden (med de mørke solbrillene) står analytikerne og vurderer hva som er inne og hva som er ute.

- Bruk sunn fornuft

Brian Troelsen, analysesjef i IDC, er en av dem som gir rådene i det nordiske markedet.

- De fleste selskaper vil vokse raskere enn markedet. I beste fall kan våre råd gi et godt grunnlag for valg som kan gi konkurransefordeler i markedet.

- Og i verste fall?

- I likhet med all rådgiving må man bruke sunn fornuft, se hvordan rådene fungerer for egen virksomhet og om man er i stand til å fange de muligheter som anbefales.

Alle lytter til analytikere. Både kunder og presse løper etter. Men det finnes også kritikere som mener man løper hodeløst etter analytikernes råd. Petter Gottschalk, professor ved BI, har omtalt fenomenet som saueflokkmentalitet.

- Det er en interessant problemstilling, og jeg er helt enig i at alle råd ikke passer for alle. I alle former for rådgivning må man bruke sunn fornuft. Samtidig kan man oppnå en bedre markedssituasjon om man tror på en trend, og reagerer riktig for å møte den. Det er spørsmål om timing og eksekvering.

Innrømmer Iphone-fail

- Er det lett å spå riktig?

- Var du verdens best spåmann ville du vært veldig rik. Vi forecaster noe vi tror vil skje i fremtiden, basert på analyser og undersøkelser. Hadde vi aldri truffet litt på siden av målet ville det vært merkelig, men det er klart analysene er nyttige for kundene hvis man er i stand til å fange de muligheter som anbefales. Vi må selvsagt kunne argumentere for våre forecasts.

- Hva er vanskeligst?

- Generelt sett er det lettere å treffe innen store og etablerte markedsområder, mens det er vanskeligere med umodne markeder og ny teknologi.

- Har dere bommet?

- Vi og andre analytikere undervurderte nok Iphone, både når det gjelder utbredelse og hvilken impact de fikk ved en ny forretningsmodell, men vi har ikke hatt noen skivebom.

Det kan også være skummelt å spå riktig. Les videre på neste side!