Slik ødelegger du karrieren din

Gjør du en av disse brølerne, får du garantert ikke et lønnshopp i år.

Publisert Sist oppdatert

Alle drømmer om å komme seg videre i arbeidslivet, men ikke alle er like flinke til å skjønne hvordan de kan bedre sine sjanser. Selvfølgelig er både det ene og det andre avhengig av talentene dine, innsatsen, om du kommer på den riktige plassen for å vise dine kunnskaper, og nettverket rundt deg. Men noen ting bør du uansett la være.

Computerworld Career i USA har samlet de fem største brølere du kan gjøre for å ødelegge en karriere. Har er tingene du bør unngå.

1. Å sende upassende epost

Hos noen sitter send-knappen like løst som pistolene i det Ville Vesten. Mens de fleste skjønner at visse typer humor-eposter ikke egner seg til "send til alle", er det alltid noen som faller for fristelsen å videresende pyramidebrev eller puppevitser. Det er ikke lurt.

Heller ikke er det en god ide å svare raskt på epost i en konfliktsituasjon. Har du ikke opplevd å ha fått en epost, reagert sint på den, bare for å oppdage at du misforstod hva som egentlig var skrevet i den? Det er så enkelt å slenge noen bemerkinger i en reply-epost (helst med skrivefeil) uten å vite helt hva det handler om.

Så neste gang du har lyst å svare irritert på noe, spør deg selv: Hadde jeg sendt dette som papirkopi? Eller ønsket det publisert på debattsidene i en papiravis? Svarer du nei, vent litt med å sende eposten, og vurder innholdet en gang til.

Faren med både videresending av halvdårlige vitser, og reaksjoner på misforståtte eposter, er at en mail er sendt i løpet av noen få sekunder. Generell råd: prøv å kjøle litt ned. Eposten kan godt sendes ti minutter senere.

For alt for ofte kommer den frem til sjefen din, administrerende eller personalsjefen. Og det er definitivt ikke bra for karrieren din.

2. Å disse dine kolleger

Du kan godt mene at andre gjør en dårlig jobb, og kanskje det finnes et forum innefor arbeidsplassen din hvor du kan si det. Men ikke kom med slengbemerkninger om dine kolleger.

Å si at du ikke bryr deg om kollega X, eller snakke bak ryggen hans eller hennes, vil ofte slår tilbake. Verst er det hvis du uttatt sier at dine kolleger gjør en dårlig jobb. Ledelsen i bedriften ønsker at den står samlet, og viser en klar linje. Ikke lurt da at den kunden har hatt kontakt med ikke kan teknologi, eller ikke er oppdatert. Det kan fort slå tilbake

Ta heller kollegaen din til side for en rolig en-til-en prat. Finner sjefen ut du ødelegger selskapets rykte, eller kollegene at du disser dem, kommer du fort ut på et sidespor.

3. Ikke motsi sjefen din

Jo, det kan du vel, men helst ikke når alle hører på. Så hvis sjefen din holder en presentasjon, og du avbryter ham ofte, og gjør at han eller hun føler seg dum, er det ikke populært. Hvis sjefen din tar feil om lanseringsdatoen av neste versjon i SAP, Microsoft eller Ubuntu, venter du til pausen, og formidler du det videre. I stedet for noe negativt får du ekstra kreditt hos sjefen.

4. Sa noen julebord?

Vi lærer aldri. Firmafester er farlige feller. Litt alkohol, og vips, vi legger oss ut med feil person, forteller feil vitser og oppfører oss direkte teit. Så spiss det som er å spise, men ikke skuff all god mat med en gang på din egen tallerken. Drikk ikke for mye og prøv å ikke falle fullstendig ut av rollen du har til hverdags.

Og tar du med gjester til firmafesten, snakk litt med dem før dere drar. Det er ikke bra hvis den plutselig roper høyt: ”Jøss, er det han tjukkasen du alltid snakker om?”

5. Brente broer

Mange drømmer om å si til sjefen sin hva de egentlig mener når de endelig har funnet seg en annen jobb. Men kanskje det er best å holde denne gleden for deg selv. Det er ikke umulig at selskapet du begynner i går konk, og du vil prøve deg på nytt. Det er heller ikke umulig at din gamle sjef forteller om din utblåsning, og dermed ødelegger dine fremtidige muligheter hos alle andre selskaper hvor han er venn med sjefene.

Så svelg kamelen, og la broene stå. Det er bra for omdømmet ditt, og vil gi deg flere sjanser senere i livet.

Kilde: Computerworld.com