Slik senker du programkostnadene

Slik senker du programkostnadene

Det finnes mye bedrifter kan gjøre for å spare kostnader til programvare i tider med trange budsjetter.

Ifølge Gartner øker de globale it-investeringene kun 2,3 prosent i løpet av 2009, skriver Computer Sweden.

Tatt i betraktning inflasjonen betyr dette at it-budsjettene trolig krympes. Men krisen skaper også muligheter. Så hvordan skal man som kunne dra nytte av krisen?

Her er noen forslag:

1. Ha kontroll på priskrigen

Når Oracle forsøkte å kjøpe forretningssystemkonkurrenten Peoplesoft i 2003 og 2004, tilbød begge selskapene rabatter på 80- 95 prosent, ifølge analytiker i Market Share, Jim Geisman.

Halvparten av alle programmene som rekrutteringsbedriften Schumacker bruker, er leide. It-sjef Douglas Menefee, som skal fornye kontrakter neste år, regner med harde forhandlinger ettersom mange leverandører tilbyr rabatter.

- All makt finnes hos kjøperen, sier han. I dag finnes det mengder av nisjeleverandører som satser på å konkurrere med både Oracle og SAP, samtidig som det finnes billige, gratis, kontorprogrammer som Open Office eller Google Apps.

2. Mindre vedlikeholdskostnader (men gjør det med varsomhet)

Å fjerne elementer fra vedlikeholdskontrakten er en populær måte å spare penger. I mange tilfeller handler det om kunder som legger press ved å si «du gir meg jo ikke noe uansett, så si farvel til pengene mine.»

- Kunder føler seg lurt, og i mange tilfeller har de blitt lurt, sier Geisman.

- Når det for eksempel gjelder leverandører som Microsoft, er vedlikehold noe kundene kan kutte i, sier Paul DeGroot, lisensanalytiker på Directions on Microsoft.

Men om man ikke skjærer forsiktig i kontraktene kan det derimot bli dyrt om du forholder deg til leverandører som kjører en hard linje i slike situasjoner. Hvis du har kappet bort noe du litt senere plutselig innser du trenger fra kontrakten, kan det svi hardt på pungen om selskapet kjører den harde linjen, mener Eliot Colon, direktør i Micro Consulting Inc.

3. Bruk harde fakta i forhandlinger

Å dele interne økonomidata er en bra måte å få leverandøren til å se at du mener alvor når du sier du har dårlig råd. En bra leverandør reagerer med forståelse og er villig til å tilpasse sine vilkår til kundens økonomiske situasjon og ta betalt for verdien av sine produkter.

En Oracle-kunde fortalte en gang til sin leverandør at de hadde økonomiske problemer og at de neste to årene kom til å bli tøffe. Først reagerte ikke Oracle, men da kunden viste data over hvor mye bruken av deres program hadde krympet på grunn av lavere omsetning, reagerte firmaet med å reforhandle kontrakten.

4. Let etter annet enn rabatter

Leverandørene tilbyr et hav av andre ordninger, foruten rabatter. Microsoft gikk nylig ut med nullrente til alle nye kunder av selskapets finanstjenesteprogrammer Dynamics ERP og CRM.

Eller hva med å be om gratis installasjon og opplæring? Eller å få tilleggsmoduler gratis?

5. Se på nye lisensmodeller

En mulighet er å la leverandørene eie lisensen og i stedet leie den. Her finnes det mange ulike muligheter, alt fra tradisjonelle lisenser til Cloud Computing. De fleste brukere i dag foretrekker å betale for antallet samtidige brukere, og selv hos leverandørene spås det at dette blir den vanligste modellen innen to år, viser en undersøkelse fra Acresso.

6. Finn nye alternativer

En kunde av Lotus Notes, finansfirmaet Manhattan Home, var låst til IBM-systemet og ønsket samtidig å satse på Microsoft Sharepoint for lagring og samarbeid. De fant et program fra Mainsoft som gjorde det mulig å koble sammen Sharepoint og Notes. Dermed slapp firmaet å flytte hele sitt system den ene eller andre veien.

7. Mindre leverandører er ofte billigere (men samtidig mer risikofylte)

En måte å senke prisen på er å satse på mindre leverandører. Der kan man ofte gjøre de beste handlene. Men det kan også være risikofylt å handle med et selskap som er villig til å senke prisen nesten til null.

Les om: