Slik skal Lenovo ta privatmarkedet

Slik skal Lenovo ta privatmarkedet

Storbedriftene er erobret. Smb- og forbrukersegmentet står for tur.

Det er nå fem år siden IBM solgte pc-avdelingen til kinesiske Lenovo.

At amerikanske patenter, kunder og produkter skulle havne i kinesiske hender falt ikke alle like lett for hjertet.

Men fem år etter, i Lenovos norske lokaler på Kolbotn, gleder tilsynelatende alle hjerter seg.

Ble kineser

- Vi var veldig spente, innrømmer salgssjef Lasse Misund.

Han hadde jobbet i IBM i 30 år da kineserne tok over. Og selv om han ikke var motstander av oppkjøpet, jublet han nødvendigvis ikke heller.

- Men skepsisen ble gjort til skamme, sier mannen det er umulig å få et Lenovo-kritisk ord ut av.

- Hva ble den største forskjellen?

- Å komme inn i et selskap hvor alle var opptatt av det samme. Pc-er var plutselig "the main core business" for alle.

Fra topp til bunn

I samme rom, i den gigantiske bygningen som en gang kun var IBM sin, sitter også nybakt daglig leder Geir Erik Lian. Han kom til Lenovo direkte fra HP, og sier humoristisk at han har hatt like mange arbeidsdager i selskapet som Misund har hatt år.

Lian kjenner seg igjen i Misunds betraktninger om å være i et "lite" pc-selskap, kontra et stort selskap som driver med alt mulig.

- Pc-er er ofte de "enkle" produktene i store selskaper. Men her er de på toppen nå opptatt av det samme som vi er, smiler Lian.

Kapteinen Thinkpad

Kineserne har ikke gjort skamme på IBM om man ser på salgstallene. I årets førte kvartal ble det solgt totalt nesten syv millioner Lenovo-maskiner globalt, ifølge tall fra Gartner. Selskapet er dermed verdens fjerde største pc-maker.

Mye av æren går til den lille krabaten Thinkpad. Maskinen ble først vist frem i 1992, og har røtter så langt tilbake som 1920 da slagordet "Think!" først ble brukt. Siden har maskinen fått en pålitelig tilhørerskare, og for Lian og Misund er den deres stolthet.

- Thinkpad er ikke hva som helst. Du kødder ikke med kapteinen! ler Misund.

- Mange var skeptiske til hva som ville skjed med Thinkpad da Lenovo tok over. Men de har bygd den opp til å bli "creme de la creme". Thinkpad er vårt navn, vi går i døden for den!

Nå skal både SMB- og forbrukermarkedet inntas, les videre på neste side!