Småklipp fra it-bransjen

Småklipp fra it-bransjen

Dagens nyheter om Atea, Citrix, Sharp, Bisnode og Ciber.

Atea er Årets Vmware-partner (igjen)

Vmware har kåret Atea til Årets Vmware Partner for 2012, en pris selskapet har vunnet hvert år siden utdelingen ble etablert i 2008. I 2010 ble Atea forøvrig i tilegg også Global Partner of the Year.

- Atea er en svært kompetent og fremgangsrik VMware-partner. Samarbeidet med Atea er svært viktig for oss og vi ser frem til å utvikle samarbeidet videre, sier Kristine Dahl Steidel, Country Manager i Vmware Norge.

Bakgrunnen for tildelingen er Ateas høye markedsandel og vekst på Vmware-løsninger, sammen med vilje og evne til å investere i kompetanse og ligge i forkant teknologimessig på områdene virtualisering og nettsky-infrastruktur, heter det i en pressemelding.

Ved siden av Atea, er også disse firmaene vinnere i årets kåring:

  • Årets OEM Partner: Dell AS
  • Årets Kompetanse Partner: Evry AS
  • Årets VSPP Partner: Inmeta Crayon

Nye selgere i Citrix

Citrix utvider salgsteamet sitt, og har ansatt Dag-Håvard Jensen, som får salgsansvar i Norge og Danmark og Christian Dessington, som er ny inneselger og skal støtte selskapets forhandlerkanal.

- Begge ansettelsene gir oss erfarne selgere som skal gi våre partnere og kunder de beste og tryggeste rådene om hvilke valg som best å fatte i et marked som flommer over av tilbud, sier Knut Alnæs, Norgessjef i Citrix.

Jensen har 20 års erfaring fra it-bransjen, og har hatt mange ulike salgsroller i forskjellige store virksomheter som BMC Software, Cisco Systems, Dell og Telenor.

Dessington, som er overført fra Citrix Danmark, har jobbet i selskapet i omlag tre år. Før dette jobbet han for Citröen fra København hvor han hadde et særlig ansvar mot det norske markedet.

- Utviklingen beveger seg i retning mot mobile arbeidsmetoder med tjenester levert fra nettskyen. Jobb er i ferd med å utvikle seg fra en fysisk arbeidsplass, til en funksjon som utføres fra hvor som helst. Dette er en spennende utvikling jeg ønsker å være med og forme, sier Jensen i en pressemelding.

Sharp med norsk salgsorganisasjon

Sharp Electronics oppretter en egen salgsorganisasjon og landsdekkende forhandlerkjede i Norge, som skal tilby kundetilpassede løsninger og full support 365 dager i året.

Selskapet starter med dedikert personale i Oslo. Herfra vil selskapet bygge opp en sterk og effektiv, landsdekkende forhandlerkjede fokusert på løsningsorientert salg. Dette er et viktig satsingsområde for Sharp i hele Norden.

- Vårt mål er å bli markedsledende i Norge og skape lønnsomhet for våre partnere, så vi sammen kan utvikle forretningsmessig suksess. Vi vil tilby en geografisk dekning over hele landet som sikrer den kvalitative support markedet trenger, sier Stig E. Roberg, salgssjef for kassasystemer ved Sharps Oslo-kontor.

Oslo-kontoret ble forøvrig etablert i 2000, og porteføljen har blant annet bestått av dokumenthåndtering, LCD-tv-er og projektorer.

Bisnode og SAS Institute med strategisk samarbeid

Kombinasjonen av programvare fra SAS Institute og digital forretningsinformasjon fra Bisnode, vil redusere virksomheters kredittap og avdekker flere forretningsmessige muligheter, heter det fra markedsselskapet Bisnode.

- Samarbeidet med SAS Institute gjør at Bisnode kan behandle kundeinformasjon som helhet. Ved å kombinere våre kunders egne kundedata, eksterne data fra Bisnodes databaser og brukervennlig programvare fra SAS Institute, vil kundens analyser bli bedre, sier administrerende direktør i Bisnode, Johan Anstensrud i en pressemelding.

Business Intelligence og Business Analytics er blant de områdene innen programvaremarkedet som har vokst raskest de siste årene. Ifølge analyseselskapet Gartner har segmentet vokst med over 16 på verdensbasis siste år.

- Vi ser på samarbeidet med Bisnode som meget viktig fordi nesten alle kundeløsninger kan bli bedre med ved å berike egne data med eksterne, sier Stig Sjursen, salgsdirektør hos SAS Institute i Norge.

Bisnode har i løpet av det siste året bygget opp en analyseavdeling på 10 personer, og ser vekst i mer avanserte løsninger fremover:

-Vi ser at svært mange bedrifter ønsker hjelp til å få levert analyseløsninger som en tjeneste For eksempel innenfor banksektoren kreves det stadig mer analytisk kompetanse. Ikke bare for å sikre optimale kredittinvilgelsesprosesser, men også for kobling mot optimale markedsføringsprosesser og risikoeksponeringen for bankene. Dette krever mer analytikerkompetanse enn tidligere, sier Anstensrud.

Ciber i Gartners magiske kvadrant

Analyseselskapet Gartner har plassert konsulentselskapet Ciber i sin nye Magic Quadrant for SAP Application Management Service Providers Worldwide.

Totalt femten selskaper havnet i denne magiske kvadranten i november. For Ciber er dette en spesielt god grunn til å sprette champagnen, da selskapet med sine 7000 ansatte er den eneste av de femten utvalgte med under 50.000 ansatte.

- Vi tror at plasseringen i Magic Quadrant er basert på vårt langsiktige partnerskap med SAP samt vår sterke fokus på å utvikle SAP kompetanse og vår erfaring med å styre SAP løsninger for våre kunder, sier Michael Schmidt, leder for Ciber Managed Services i en pressemelding.

I følge Gartner ”vurderes tjeneste tilbydere basert på evnen til å gjennomføre prosjekter samt å ha en helhetlig visjon i forhold til globale SAP applikasjon management tjenester”.

- For Ciber i Norge er dette med på å styrke vår konkurransekraft knyttet til vårt fokus på SAP-løsninger i handelsbedrifter, og vi kan tilby støtte for SAPs nye innovasjoner tidligere enn de fleste av våre konkurrenter i det norske markedet, sier Rune Øien, leder for SAP i Ciber Norge i en kommentar.