Småklipp fra it-bransjen

Dagens nyheter om Nets og Melin Medical, Netsecurity, SAP Quality Awards og Citrix i Sjømannskirken.

Publisert Sist oppdatert

Nets med ny betalingsløsning

I løpet av 18 måneder har leverandøren Melin Medicals nye betalingsautomat oppnådd en markedsandel på 70 prosent blant de største legekontorene i Norge, heter det i en pressemelding fra Nets Norway AS som er selskapets samarbeidspartner i norden.

Nå kaster selskapet blikket på resten av det nordiske markedet.

Den nye kortterminalen i9500 er en integrert del av den selvbetjente betalingsautomaten. Betalingsautomaten håndterer kontanter, kort og utstedelse av giro. Leverandør Melin Medical tar seg av oppfølging av girobetalinger ovenfor kundene på vegne av legekontorene og andre kundegrupper.

- Dette er en forholdsvis ny bransje for Nets. Melin Medical er en viktig signalkunde for oss som vi har arbeidet med i ett år. Dette er et langvarig partnerskap som skal videreutvikles. At de nå har nordiske ambisjoner er i tråd med vår strategiske målsetning om å følge kundene ut i Norden og Europa, sier Rune Marcussen, Partner Manager i Nets.

Avtalen mellom Melin Medical og Nets omfatter 500 kortterminaler, og en ny versjon av denne støtter kontaktløs betaling i tillegg til tradisjonell korttrekking og chip.

Melin Medical er grunnlagt av den danske legen Jesper melin Ganc-Petersen, som i ekte gründerånd var frustrert over økende administrasjon på legekontoret, og ville ha en enklere løsning for betaling på kontoret.

Ny salgssjef i Netsecurity

Espen Iversen er ansatt som ny salgssjef i Netsecurity på Sørlandet. Han skal hovedsakelig jobbe med salg av produkter og løsninger fra Palo Alto Networks til bedrifter og offentlige virksomheter.

- Netsecurity er i dag en viktig partner for Palo Alto Networks og Espen Iversen har bred erfaring fra salg og teknisk implementering for bedrifter som Netcom, Telia Nettjenester og Network Norway ”, sier Anders Teigen, regionansvarlig for Norge og Danmark i Palo Alto Networks i en pressemelding.

Netsecurity AS ble stiftet i 2009 av Agder energi Venture AS, og leverer varer og it-tjenester til store og mellomstore bedrifter på Østlandet og Sørlandet.

De beste nordiske SAP-prosjektene i 2012

BAE Systems, Lego Group og Best Teleprodukter stakk av med seieren i SAP Quality Awards 2012 i Norden. Den eneste norske som plasserte seg blant topp tre i år er Odfjell SE, med andreplass i kategorien små virksomheter.

Den årlige utdelingen anerkjenner de kundene som har realisert store forretningsverdier ved god implementering av SAP-løsninger. Utdelingen skal også hedre SAP-partnerne som har støttet vinnerne med sine tjenester, heter det i en pressemelding fra SAP.

I år var det mange sterke nominasjoner som ble vurdert av en jury på seks personer, inkludert eksterne dommere fra Gartner Group og konsulentselskapet Herbertnathan & Co. Prosjektene ble vurdert opp mot SAPs ti kvalitetsprinsipper, som om forretningsmål er nådd, samarbeidsfunksjon, prosjektledelse, kvalitet, tid brukt på implementering, risiko og endringsledelse.

Disse gikk til topps i kåringen i år:

Kategori: Små virksomheterGull: Best Teleprodukter (Sverige)Sølv: Odfjell SE (Norge)Bronse: UPM-Kymmene Oy (Finland)

Kategori: Mellomstore virksomheterGull: Lego Group (Danmark)Sølv: Itella Corporation (Finland)Bronse: VR-Group LTD (Finland)

Kategori: Store virksomheterGull: BAE Systems (Sverige)Sølv: AxFood (Sverige)Bronse: Nokia Siemens Network (Finland)

SAP Quality Award har blitt delt ut siden 2008, og belønner prosjekter på globalt, regional og lokalt nivå. Prisen deles ut i gull, sølv og bronse i kategoriene store, mellomstore og små virksomheter. Gullvinnerne går videre til EMEA Quality Award, og vinneren av denne konkurransen offentliggjøres under konferansen Sapphirenow i Madrid, Spania 13. til 15. november i år.

Smidig drift med Citrix for Sjømannskirken

Sjømannskirken har hatt store utfordringer med å levere programvare over hele verden, på mange forskjellige linjer med varierende kvalitet. Usikker pålogging, komplisert administrasjon, og generell treghet i systemene har gitt både it-avdelingen og brukerne utfordringer.

Nå har organisasjonen skrudd it-støtten opp til 11, og oppgradert Citrix-miljøet sitt. Det skal ha gjort hverdagen mye bedre for de mange frivillige og ansatte rundt om i verden.

- Vi har ofte kun en bruker per lokasjon som behøver tilgang til sentrale systemer for regnskap, økonomi, lønnssystemer og samhandling med vårt hovedkontor i Bergen. Vi hadde store utfordringer med et tregt og ustabilt linjenett, utfordringer med påloggingssikkerhet, var avhengig av å kunne autentisere brukere og trengte generelt bedre og mer moderne systemer, sier It-sjef Nils Kristian Søfteland i Sjømannskirken i en pressemelding.

Den nye løsningen består av blant annet Citrix Netscaler, oppgradering til Citrix Xenapp 6.5 og en ny fleksibel pinkodeløsning for sikker autentisering. Plattformen samler alle utekontor og gir mer oversikt og enklere drift for gutta på hovedkontoret i Bergen.

De ansatte har gitt positive tilbakemeldinger på de nye brukeropplevelsene, og mange er glade for at de kan bruke Mac i stedet for pc i jobben sin, heter det fra Sjømannskirken.

- Den nye påloggingsløsningen og måten det er håndtert er elegant. Den store bonusen er at miljøet er plattform-uavhengig og vi har begynt å teste løsningen på nettbrett. Oppgraderingen av terminalserverne og innføringen av Netscaler har gitt oss helt nye muligheter og langt smidigere drift av it-miljøet, sier Søfteland.

Sjømannskirken er en frivillig organisasjon som ønsker å være et kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for Nordmenn i utlandet. Organisasjonen har rundt 200 ansatte, og består av 31 sjømannskirker, en nettkirke, ni nordsjøprester, fire studentprester og sju ambulerende sjømannsprester, og er på plass i 80 land over hele verden.

Organisasjonen ble opprettet i 1864, opprinnelig som et religiøst tilbud til de mange norske sjøfolkene som seilte rundt på verdenshavene.