Småklipp fra it-bransjen

Resultater fra Apto, ny konsulentdirektør i Steria, Officeteam kjøper Nova It og Statoil forlenger outsourcingkontrakt med CGI.

Publisert Sist oppdatert

Suksess med automatisering

It-selskapet Apto rapporterer en omsetning på 31 millioner kroner i 2012, hvilket tilsvarer en oppgang på 25 prosent fra året før.

- Apto har siden 2004 spesialisert seg på å effektivisere og automatisere problemstillingene rundt timer, avregninger, årstimeverk og overtidshåndtering, og vi går inn for å styrke vår posisjon som ledende leverandør på dette markedet ytterligere i 2013, sier Rune Bjerken, daglig leder i Apto.

Han tilegner de gode resultatene til det egenutviklede timefangstsystemet Icore. Løsningen gjør ifølge Bjerken rotasjonsbaserte bedrifter i stand til å få kontroll over den kompleksiteten som foreligger i form av kompensasjonsordninger, arbeidstidsordninger og tariffavtaler, uten å måtte bruke verdifulle manuelle ressurser.

- Det sier seg selv at det er svært viktig for disse bedriftene å få bedre kontroll og overblikk over timefangst og prosessen knyttet til avregninger og snittberegninger. Icore sørger for at store deler av disse operasjonene kan automatiseres, og dermed skapes muligheter for effektivisering av drift og resultatforbedring, avslutter Bjerken.

Ny konsulentdirektør i Steria

Thomas Nordås forlater konsulentselskapet McKinsey for å bli direktør for Steria Consulting i Norge.

Nordås begynte karrieren med ti år i Forsvaret før han i 2000 ble seniorkonsulent i Mercuri International. Deretter gikk turen til Ernst & Young, der han i løpet av en seksårsperiode var innom en rekke ulike lederstillinger.

Han kommer nå til Steria fra McKinsey, der han var spesialist i blant annet offentlig sektor, virksomhetsstyring og organisasjonsutvikling.

- En av mine oppgaver blir å skape enda bedre samhandling i organisasjonen, slik at vi kan dra nytte av all kompetansen medarbeiderne i Steria besitter. Målet er at hver enkelt medarbeider realiserer sitt fulle og hele potensial og at vi klarer å tiltrekke oss de rette personene i fremtiden. Vi ønsker å vokse med de rette folkene, sier Nordås.

Han forteller at det blir stadig vanligere at kunder er opptatt av it-prosjekter som gir konkrete gevinster, ikke bare at de blir gjennomført innen rett tid, med riktig kvalitet og innenfor budsjett.

- Det krever at it-konsulenten er en forretningspartner, som forstår utfordringene til kundene, og er i stand til å løse stadig mer kompliserte oppdrag og innføre robuste, enkle løsninger. Vi skal være ydmyke og lydhøre ovenfor kundene, samtidig som vi er en trygg og faglig dyktig sparringspartner, avslutter Nordås

Officeteam kjøper Nova IT

Første mars fullførte Officeteam oppkjøpet av konsulentselskapet Nova IT, en strategisk satsning som vil gi to allerede godt etablerte selskaper en større og bredere kompetanse, heter det i en pressemelding fra Officeteam.

- Dette oppkjøpet gir oss styrke til å utfordre de større it-selskapene. For våre kunder og markedet generelt vil Officeteam og Nova IT komplettere hverandre både på tjenester, produkter og leveransemetoder, sier Freddy Bjørnvik, daglig leder i Officeteam.

Som en del av strategien av å være en totalleverandør, leverer selskapet driftsavtaler, utviklingsprosjekter, infrastrukturprosjekter, salg av hardware, software og rådgivning. Med Nova IT sin seniorkompetanse og rendyrkning av tjenester innenfor informasjonssikkerhet håper Officeteam å feste seg som totalleverandør i det norske markedet.

Officeteam er forøvrig en del av Empir Gruppen, og har kontorer i Stockholm, Gøteborg, Uddevalla, Trollhättan, Oslo, og nå også i Tønsberg.

Med et bredere geografisk nedslagsfelt og økt kompetanse håper nemlig Officeteam spise markedsandeler fra de store.

Officeteam har strategiske partnerskap med de fleste store it-leverandørene, og ble kåret til Årets SMB partner av Microsoft i 2012.

Statoil forlenger outsourcingkontrakt med CGI

CGI Group Inc., som leverer informasjonsteknologi og forretningsprosesstjenester, opplyser at Statoil har valgt å forlenge sin brukerstøttekontrakt med CGI i Norge.

Tjenesten støtter Statoils 20.000 medarbeidere i 36 land, og avtalen forlenges nå til 2016, inkludert mulighet til ytterligere ett års forlengelse frem til april 2017.

Med den nye avtalen har CGI hatt ansvaret for å levere forretningsprosesstjenester til Statoil i hele ti år. Tjenesten gir Statoil-ansatte over hele verden ett enkelt kontaktpunkt for forespørsler omkring it, personale, finans, innkjøp, kommunikasjon og anlegg.

- Vår evne til å kombinere lokale og internasjonale leveranser er spesielt viktig her, og vi er stolte over å kunne tilby kvalitetstjenester til Statoils medarbeidere over hele verden, døgnet rundt sju dager i uken. Denne kontraktsforlengelsen gir oss mulighet til å fortsette å utvikle et stadig bedre servicetilbud til Statoil-brukere rundt om i verden, sa Gisle M. Eckhoff, administrerende direktør i CGI i Norge.