- Smidig gir mer makt til kunden

- Smidig gir mer makt til kunden

Kunden får bedre kontroll over utviklingen, mener sjefsforsker i Steria.

En kritisk lederartikkel i Computerworld utløste et ras av innlegg fra Smidig-tilhengere. It-bransjen fremstår til tider som et motehus av tre bokstaver, med erp, crm og soa som lettkledde modeller. Scrum-manifestet ble skapt i 2001, men det er først nå alle snakker om det. Noen mer enn andre.

Les lederen her:

Ikke alle kan sverge til Smidig

- La meg si det sånn: Smidig med liten s er svært viktig. Smidig med stor s er et faremoment.

- Det finnes altså en menighet? En religion.

- Slik er det vel alltid. Vi ser et generasjonsskifte, hvor de unge i bransjen er opptatt av å jobbe på en annen måte. De fleste har et balansert forhold til dette. Det er aldri positivt når metoden blir et mål i seg selv.

Johannes Brodwall, sjefsforsker i Steria, er blant dem som bruker Smidig daglig. Smidig (Agile) er en samlebetegnelse for ulike metoder for å arbeide med it-prosjekter. Scrum er mest utbredt.

- Hva er din definisjon av Smidig?

- Filosofien er at man fokuserer på de som skal gjøre jobben, fremfor prosesser og verktøy. Man er mer opptatt av å gjøre jobben riktig enn å holde gamle løfter.

Tett samarbeid

- Gamle løfter?

- Et prosjekt utvikles hele tiden. Noen ganger, som når forutsetningene endres, blir det feil å følge den opprinnelig planen. En slik metodikk kreves et tett samarbeid mellom kunde og utviklere.

Klassisk it-prosjektering handler om å definere et problem, spesifisere en løsning, budsjettere, implementere og drifte, den såkalte Fossefallsmetoden, hvor vannets vei ned fjellsiden er kjent før man setter i gang. Som kjent sprekker budsjetter og tidsplan svært ofte i it-prosjekter.

Spørsmålet er alltid: Hva gikk galt? Sånn sett tilbyr Smidig en svært enkel løsning på den gordiske knuten. Hva gjør man når budsjetter sprekker og tidsplanen ryker? Jo, man dropper dem.

- Det er viktig å si at det er kunden som bestemmer samarbeidsform i ethvert it-prosjekt, men vi opplever at flere kunder etterspør Smidig. For min del handler det om at jeg vil se effekten av det jeg gjør. For kunden handler det om å bli mer involvert, og få bedre kontroll over utviklingen.

- Vil ikke kundene helst overlate jobben til utviklerne?

- Har du prøvd det med håndverkere hjemme? Det virker som ønsket om å få ting til å virke uten å involvere seg ligger i menneskets natur. Det går sjelden bra. De beste prosjektene skapes gjennom tett samarbeid mellom utviklere og kunde, og for min del vil jeg helst jobbe med prosjekter hvor både jeg og kunden er fornøyd.

Viktig

- Gir ikke Smidig utviklerne mer makt på bekostning av kunden?

- Tvert imot. Hvis det praktiseres riktig gir det mer makt til kunden. Ken Schwaber har selv sagt at det eneste Scrum lover er at du i løpet av to til fire uker oppdager at et prosjekt går dårlig. Det er viktigere enn man skulle tro.

Bak enhver hype ligger det en lang historie. Les mer på neste side!