Thinfilm får støtte fra Innovasjon Norge

Skal videreutvikle smarte sensoretiketter for kommersialisering.

Publisert Sist oppdatert

Thinfilm, som utvikler polymerbaserte smarte, trykkede sensoretiketter, har fått tildelt syv millioner kroner av Innovasjon Norge for videreutvikling og kommersialisering av etiketter for merking av matvareprodukter.

Prosjektet skjer i samarbeid med The Bemis Company, som fra før er partner med Thinfilm. Bemis utvikler emballasjeløsninger for forskjellige konsumentprodukter.

Markedet for trykkbare sensoretiketter er svært interessant for blant annet matvareindustrien, og Thinfilm peker på at matvareskandaler hvor hestekjøtt er funnet i en lang rekke produkter i hele Europa det siste året, synliggjør behovet for matvaresporing.

- Smarte etiketter kan bidra til å eliminere problemet. På samme måte kan sensoretiketter brukes både for å verifisere korrekt lagring både i forhold til tid, temperatur og sted, heter det fra Thinfilm.

Sensoretikettene måler og lagrer data om viktige fysiske egenskaper og endringer i området rundt varen. Den kan også utstyres med RF, noe som muliggjør trådløs kommunikasjon med andre enheter som for eksempel smarttelefoner med NFC.

At smartetikettene er billige å produsere, med en pris på omtrent en krone og femti øre, skader heller ikke, og Thinfilm tror matvarekvalitet og merking vil bli et konkurransefortrinn i markedet.

Etter planen skal de smarte sensoretikettene fra Thinfilm komme på markedet i løpet av 2014 og 2015.