Tilbyr master i autodidaktikk

Høgskolen i Oslo og Akershus vil løse it-bransjens rekrutteringsproblem.

Publisert Sist oppdatert

OBS! DENNE SAKEN ER PUBLISERT 1. APRIL 2014, OG BØR LESES I LYS AV DET! (Red. adm)

- Helt siden Hewlett-Packard og Jobs-Wozniak snudde verden på hodet fra garasjer i Silicon Valley har autodidakte vært foregangsfolkene i it-bransjen.

Det sier Leikny Øgrim, professor ved Seksjon for digital kompetanse på Høgskolen i Oslo og Akershus.

LES OGSÅ: - Tenk utenfor boksen

Øgrim har gjennom mange år sett en tendens til at autodidakte har størst suksess, får høyest lønn, og stiger fortest i gradene i it-bransjen. Dermed var det åpenbart for henne å foreslå det helt nye utdanningsløpet for Høgskolen.

- Det er egentlig rart at ingen har tenkt på det før. It-bransjen higer jo etter autodidakte, sier hun.

Vekker jubel

- Endelig! Dette har vi ventet på, utbryter en overstrømmende Elin Ørjasæter.

Den tidligere headhunteren har i mange år etterlyst en slik studieretning, og mener Norge ligger tiår bak land det er naturlig å sammenlikne oss med.

- Autodidakte er ofte de beste folkene i it-bransjen, likevel har det ikke vært noen utdannelse på plass, det er jo meningsløst, sier hun.

Ørjasæter har skrevet flere bøker om ledelse og er i dag førstelektor ved Markedshøyskolen. Hun mener det er typisk norsk å hevde at autodidakte står tilbake for andre faggrupper.

- I en kunnskapsøkonomi som Norges er behovet for utøvende autodidaktikk raskt økende, sier hun.

- Når får vi den første doktorgraden i autodidaktikk?

- Det bør i hvert fall ikke stå på studentene, slår hun fast.

Ørjasæter peker på at Apple-gründer Steve Wozniak under sitt nylige norgesbesøk var overrasket over å høre at ikke Norge allerede har fått på plass et fullverdig autodidakt studieløp.

- Autodidaktikk-miljøet i Palo Alto har i fire tiår vært en bærebjelke i amerikansk it-bransje, sa «Woz» fra talerstolen i Trondheim.

Wozniak er i dag æresdoktor i nettopp dette faget fra Berkeley i California, universitetet hvor han selv fikk sin cand.aut.-grad i 1976.

Skeptisk

Torgeir Waterhouse er skeptisk til et slikt utdanningsløp.

- Det låter kanskje gammeldags, men jeg føler at man ikke egentlig bør kunne ta mastergrad i autodidaktikk. Det er noe man bør lære seg på egen hånd, mener IKT Norge-direktøren.

- Vi har mastersyken i dette landet. Ikke alt trenger å få en mastergrad, mener han.

Waterhouse mener vi heller bør legge inn krefter i Lær Kidsa Koding-prosjektet, som han omtaler som et grasrotløft innen autodidaktikk i Norge.

- Står vi i fare for å få en overutdannet befolkning?

- Absolutt. Dette vil på sikt bare devaluere de eksisterende it-utdanningene, hevder Waterhouse.

Trenger proffer

Professor Leikny Øgrim har tidligere skrevet boka DidIKTikk, om autodidaktes utfordringer i norsk it-bransje. Hun forteller at Høgskolen i Oslo regner med å ha langt lavere utgifter på dette utdanningsløpet, enn på tradisjonell it-utdanning.

Utdanningsløpet er klart og opptaket begynner å falle på plass, men foreløpig er det en del uenighet rundt det reelle behovet for læringsmateriell, samt undervisningsstillinger.

Det pedagogiske opplegget er imidlertid satt sammen i samarbeid med et panel profilerte autodidaktikere, blant annet Jon Lech Johansen, Morten Harket, David Toska og Øyvind "Elg" Elgenes.

Det ser ut til å bli minimalt med tradisjonell klasseromsundervisning.

- Vi vil i stor grad basere oss på selvstudium, sier Øgrim.

LES OGSÅ: Slik løy hun bort mastergrad for å framstå autodidakt