Tilbyr master i autodidaktikk
Høgskolen i Oslo og Akershus vil løse it-bransjens rekrutteringsproblem.
OBS! DENNE SAKEN ER PUBLISERT 1. APRIL 2014, OG BØR LESES I LYS AV DET! (Red. adm)
- Helt siden Hewlett-Packard og Jobs-Wozniak snudde verden på hodet fra garasjer i Silicon Valley har autodidakte vært foregangsfolkene i it-bransjen.
Det sier Leikny Øgrim, professor ved Seksjon for digital kompetanse på Høgskolen i Oslo og Akershus.
LES OGSÅ: - Tenk utenfor boksen
Øgrim har gjennom mange år sett en tendens til at autodidakte har størst suksess, får høyest lønn, og stiger fortest i gradene i it-bransjen. Dermed var det åpenbart for henne å foreslå det helt nye utdanningsløpet for Høgskolen.
- Det er egentlig rart at ingen har tenkt på det før. It-bransjen higer jo etter autodidakte, sier hun.
Vekker jubel
- Endelig! Dette har vi ventet på, utbryter en overstrømmende Elin Ørjasæter.
Den tidligere headhunteren har i mange år etterlyst en slik studieretning, og mener Norge ligger tiår bak land det er naturlig å sammenlikne oss med.
- Autodidakte er ofte de beste folkene i it-bransjen, likevel har det ikke vært noen utdannelse på plass, det er jo meningsløst, sier hun.
Ørjasæter har skrevet flere bøker om ledelse og er i dag førstelektor ved Markedshøyskolen. Hun mener det er typisk norsk å hevde at autodidakte står tilbake for andre faggrupper.
- I en kunnskapsøkonomi som Norges er behovet for utøvende autodidaktikk raskt økende, sier hun.
- Når får vi den første doktorgraden i autodidaktikk?
- Det bør i hvert fall ikke stå på studentene, slår hun fast.
Ørjasæter peker på at Apple-gründer Steve Wozniak under sitt nylige norgesbesøk var overrasket over å høre at ikke Norge allerede har fått på plass et fullverdig autodidakt studieløp.
- Autodidaktikk-miljøet i Palo Alto har i fire tiår vært en bærebjelke i amerikansk it-bransje, sa «Woz» fra talerstolen i Trondheim.
Wozniak er i dag æresdoktor i nettopp dette faget fra Berkeley i California, universitetet hvor han selv fikk sin cand.aut.-grad i 1976.
Skeptisk
Torgeir Waterhouse er skeptisk til et slikt utdanningsløp.
- Det låter kanskje gammeldags, men jeg føler at man ikke egentlig bør kunne ta mastergrad i autodidaktikk. Det er noe man bør lære seg på egen hånd, mener IKT Norge-direktøren.
- Vi har mastersyken i dette landet. Ikke alt trenger å få en mastergrad, mener han.
Waterhouse mener vi heller bør legge inn krefter i Lær Kidsa Koding-prosjektet, som han omtaler som et grasrotløft innen autodidaktikk i Norge.
- Står vi i fare for å få en overutdannet befolkning?
- Absolutt. Dette vil på sikt bare devaluere de eksisterende it-utdanningene, hevder Waterhouse.
Trenger proffer
Professor Leikny Øgrim har tidligere skrevet boka DidIKTikk, om autodidaktes utfordringer i norsk it-bransje. Hun forteller at Høgskolen i Oslo regner med å ha langt lavere utgifter på dette utdanningsløpet, enn på tradisjonell it-utdanning.
Utdanningsløpet er klart og opptaket begynner å falle på plass, men foreløpig er det en del uenighet rundt det reelle behovet for læringsmateriell, samt undervisningsstillinger.
Det pedagogiske opplegget er imidlertid satt sammen i samarbeid med et panel profilerte autodidaktikere, blant annet Jon Lech Johansen, Morten Harket, David Toska og Øyvind "Elg" Elgenes.
Det ser ut til å bli minimalt med tradisjonell klasseromsundervisning.
- Vi vil i stor grad basere oss på selvstudium, sier Øgrim.
LES OGSÅ: Slik løy hun bort mastergrad for å framstå autodidakt