Tror på en designer-nasjon

Tror på en designer-nasjon

Interaktiv design er i vinden, Norsk Designråd mener det kan bli den nye oljen.

Aldri før har Norsk Designråd sett så mange designprosjekter innmeldt til Merket for god design som for neste år.

– Stadig flere bedrifter bruker design for å utvikle konkurransedyktige produkter, tjenester og løsninger. Et område som virkelig har fått vind i seilene er interaktiv design. Her har vi mottatt hele 24 søknader i år – noe som er ny rekord i de ti årene kategorien har eksistert, sier prosjektleder Marte Grevsgard i Norsk Designråd

– Norge er langt fremme på å skape digitale løsninger som gjør hverdagen vår bedre. Takket være interaksjonsdesign får vi hele tiden nye og enklere verktøy som tilfredsstiller de behovene og ønskene vi har, sier hun.

I fjor var det Tandberg/Cisco som vant med sin EX90. Den ble utviklet av Tandberg, men så ble jo Tandberg kjøpt av Cisco.

– Å vinne Hedersprisen var veldig gøy – og svært viktig for oss i en integreringsfase med Cisco. Prisene ble virkelig lagt merke til internt i Cisco. Vi fikk ekstra tyngde og pondus innad i konsernet, sier Snorre Kjesbu, divisjonsdirektør i Cisco.

– Interaktivitet og brukeropplevelser kan bli vår nye olje, tror Grevsgard.