Trussel eller mulighet?

Liten eller stor, norsk eller utenlandsk - utfordringer og muligheter i innovasjon er de samme for alle, er meldingen fra Innovasjonsdagen 2014.

Publisert Sist oppdatert

- Det har gått i ett siden statsminister Erna Solberg åpnet konferansen klokka ni i dag morges. Hun snakket om hvordan innovasjon er viktig for Norge, og om vi ikke kan bli billigst, så må vi bli best, begynner Truls Berg, leder i Innovation Forum Norway og arrangør av Innovasjonsdagen.

Vi har satt oss til rette i en sofa på Rockefeller Music Hall i Oslo, der Innovasjonsdagen 2014 nettopp er over. Konferansen trakk i år rundt 270 deltakere, de fleste beslutningstakere og innovasjonsaktører.

Fokus er på viktigheten av å fremme en skaperglad organisasjonskultur for å øke innovasjonsgraden i en virksomhet, om å se mulighetene, ikke være redd for å gripe tak i dem, og hvordan satse og lykkes med innovasjon.

Foredragsholdere inkluderte blant annet Berit Kjøll fra Huawei Norge, Tom Georg Olsen fra Miles, Tormod Askildsen fra Lego og Julian Birkinshaw, professor ved London Business School. Konferansen ble åpnet av statsminister Erna Solberg, som forresten samtidig offisielt åpnet folkefinansieringsportalen Bidra.no.

Trussel eller mulighet?

Å lykkes med innovasjon handler mye om å se mulighetene, mener Berg. Men å satse på noe nytt kan også være skummelt, kanskje spesielt for organisasjoner som har kjørt seg litt fast i tradisjonelle tankemønstre.

Enten man er liten eller stor, norsk eller utenlandsk, så er utfordringene man må forholde seg til de samme. Det holder ikke å fokusere på at man skal gjøre det samme som de andre.

- Vi må jobbe smartere. Ofte er vi så opptatt av faget it, at vi glemmer at it i realiteten er verdens kraftigste endringsverktøy. Veien fra innovasjon til it som endringsverktøy er utrolig kort, sier Berg.

- Forskjellen på en trussel og en mulighet, er hvor tidlig du oppdager den, fortsetter han.

Da er det også bra at innovasjonsområdet får økt fokus, både politisk og i forskjellige bedrifter, både små og store. Men litt av poenget er å vite hvordan man skal kjøre innovasjonsprosjekter, som ikke kan eller bør måles på samme måte som resten av bedriften, ifølge Berg.

- Ting kommer til å skje mye raskere, både på godt og vondt. De som tør å teste nye ting, selv om de av og til feiler, kommer til å gjøre det bra. De som venter til det nye og skumle er en standard, de kommer til å gå inn og ned, mener han.

Satse, ikke stagnere

Vi trekker inn Kodak som et eksempel. I dette selskapet, da digitalkameraer kom på banen, lå ansvaret for både det etablerte forretningsområdet med analog film, og det nye digitale hos samme beslutningstaker. Resultatet var en organisasjonstragedie, og dømte den tidligere bransjelederen til døden i 2012.

Berg mener også mange norske virksomheter viser en slik manglende evne til å tørre å tenke nytt, også på organisasjonssiden.

- Er det vanskeligere å innovere i en stor, etablert bedrift, der det kan være vanskelig å bli hørt?

- Ja og nei. Er du stor, og har identifisert problemet, da kan det være en fordel å være stor. Men kulturen spiser strategi til frokost. Man kan være enige om at «nå skal vi være innovative», men blir man ledd ut for å prøve seg, da blir det ingen innovasjon, sier Berg.

Et annet eksempel er Apple, og Berg har tidligere spådd at selskapet ikke vil klare å videreføre arven etter Steve Jobs. Det kan se ut som han har fått rett i det. Apples nylige lansering av Iphone 6, der den store nyheten var mobilbetaling og NFC, er allerede på plass hos konkurrentene.

- Men, la oss ikke avskrive Apple, de har jo likevel en betydelig kraft fordi de er så store, presiserer Berg.

I Apples tilfelle er det organisasjonskultur og ledelse det kommer an på. Her har kanskje lederskapet til Jobs vist seg å være en forbannelse i forkledning.

- Bak en sterk leder er risikoen at det oppstår et tomrom fordi lederen har slaktet de som turde å opponere, funderer Berg, som mener det er viktig å ha tøffe ledere på toppen.

- Det ligger kanskje litt i den menneskelig naturen, men som Sony sin tidligere sjef så treffende sa det, «kjærlighetsaffæren med status quo, den fortsetter lenge etter status quo har mistet sin status». Det blir en forsinkelse, for mye makt, prestisje og karriere som er sementert i dagens måte å gjøre ting på. Man slutter å stille spørsmål og fortsetter som før, sier Berg.

- Det oppleves som tryggest selv om stupet nærmer seg. Dette er en av vår tids store illusjoner, at det å ikke innovere fortsatt oppleves som et alternativ, legger han til.

Aktiv brukerinvolvering

Men det er ikke bare på leder- eller organisasjonssiden man må se til for innovasjon, slik det blant annet ble forklart av Tormod Askildsen, direktør for utvikling av brukersamfunn og involvering.

Som så mange før dem, inkludert tidligere nevnte Appe, IBM og Oracle, har også Lego vært på konkursens rand, og problemene løstes ikke med gårsdagens metoder. Disse selskapene ble reddet av innovasjon, inkludert en ny tilnærming til brukerinvolvering, samfunnsbygging og produktutvikling, mener Berg.

- Lego og Huawei er to selskap som har gjort mye med brukerinvolvering. De legger innovasjonssentrene til kundene. Det er ikke noe som er mer genialt enn det. Det river gamle måter å tenke innovasjon på i fillebiter, og man får en brukersentrisk innovasjon, sier Berg.

Naturlig nok må man også være klar til å tåle at ting kan gå rett vest, men det er en bra ting. Så lenge man lærer av sine feil, og ikke satser alt på ett kort, kan det være mye å vinne.

- Innovasjon handler om å tørre å feile, feile fort og billig, justere kursen og kline til på nytt, sier berg.

Det er også meldingen han håper deltakerne på Innovasjonsdagen vil sitte igjen med: om du er liten eller stor, norsk eller utenlandsk, så er utfordringene - og mulighetene fremtiden byr på - større enn noensinne tidligere i historien.