- Vet ikke eksakt hva som gikk feil

- Vet ikke eksakt hva som gikk feil

Bankenes betalingssystemer nede i flere timer i dag. Nets tar skylda, men tør ikke si hva som gikk galt.

Ved klokka 11:30-tiden i dag ble køen på Meny Grønland ekstra lang. Terminalene brukte lang tid på å oppnå kontakt med Nets, fikk til slutt ikke kontakt med Nets, og analog signatur måtte til for hver enkelt lunsj-hungrige Grønlender.

Det skulle vise seg at også nettbanker og mange andre butikker hadde store problemer, kort sagt ble betalingssytemer atter en gang lammet.

For to uker siden var det Evrys usttyr som knelte det bankkort- og nettbankbaserte norge, men denne gangen lå feilen et annet sted i leveransekjeden.

Det viser seg at feilen har ligget hos Nets, tdligere kjent som Bankenes betalingssentral (BBS).

Klokka 13:58 ble det lagt ut beskjed på driftssiden for Nets at tjenestene var i normal drift igjen.

- Nå som dere er oppe igjen regner vi naturligvis med at dere altså har funnet feilen?

- Feilen er identifisert. Det vi nå gjør er å analysere hva som skjedde, men det er på det rene at dette er en feil som skjedde hos oss, sier pressesjef Stein-Arne Tjore i Nets til Computerworld.

Vil analysere

- Så vil vi analysere feilen og finne ut av hva som gikk galt og hvordan vi kan unnå at det skjer igjen. Det viktigste for oss var først og fremst å identifisere feilen og korrigere den, sier han.

- Men er det snakk om en maskinvarefeil, eller har noen snublet i en ledning eller noe?

- Jeg tror nok ikke det er snakk om noen som snublet i ledninger. Jeg vet ikke eksakt hva som gikk feil. Vi må gjøre dette på riktig måte, og vil nå analysere feilen.

- Det tok litt tid før dere kom opp igjen?

- Dette inntraff rundt 11:30, og det meste var oppe igjen før klokken 14. Feilen ble identifisert før det, korrigerende tiltak ble iverksatt før det, men det tar litt tid før ting er oppe og står, så vi er litt forsiktig og tør ikke med én gang å si at ting er korrigert med en gang de er fikset. Ekstakt nedetid blir en del av analysen, men all nedetid er beklagelig.

- Når er dere ferdige med denne analysen?

- Det tør jeg ikke si. Vi må nesten se på hva som kommer frem og jobbe videre med det.

Les om: