Vi avbryter netthandlingen

Vi avbryter netthandlingen

Dårlige tekniske løsninger får skylda for at tre av fem netthandlere har avbrutt kjøpet.

En undersøkelse utført av Infact på vegne av Logica viser at tre av fem har avbrutt handel i nettbutikk fordi det har vært for vanskelig å få gjennomført handelen.

Over halvparten av de 1017 deltakerne sier dessuten at brukeropplevelse og design er avgjørende for om de kommer tilbake for å handle igjen.

- Dessverre ser det ut til at mange selskaper har for dårlige netthandelløsninger i dag, sier Thomas Brændengen, avdelingsleder i Logica.

Han mener at dersom nettbutikkene ikke tar problemet alvorlig kan de miste både nye og eksisterende kunder.

Flere handler med nettbrett

Undersøkelsen viser også at stadig flere benytter smartenheter når de handler på nett, selv om gruppen prosentvis er forholdsvis liten i forhold til de som holder seg til pc for netthandel.

Rundt ti prosent av de spurte oppgir at de har brukt nettbrett eller smartmobil til å handle på nett, og spesielt er det Oslo-folk mellom 25 og 29 år som er frempå.

I en pressemelding om undersøkelsen karakteriserer Logica året 2011 som et år der mobil netthandel begynner å ta av.

- Vi står overfor en kraftig vekst i bruk av mobile enheter ved netthandel. Nordmenn har alltid vært tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi. Samtidig er norske selskaper pionerer, sier Brændengen.

Han legger til at selskapene som vinner nye kunder i fremtiden blir de som er tidlig ute med å tilpasse løsninger for mobile enheter.

Undersøkelsen viser også at en av de viktigste årsakene til at ikke flere handler via smartenheter er for dårlig brukervennlighet.

Når det gjelder innhold i nettbutikkene viser det seg at produktanmeldelser også blir stadig viktigere, og nesten 80 prosent sier at de leser anmeldelser fra andre brukere når de handler på nett.

Av disse sier to av fem at de legger stor vekt på anmeldelsene.

Les om: