Vil ha ryggen fri

CIO-PROFILEN: Jan Eigil Rydningen sa ja til toppjobben i Fujitsu Siemens på grunn av - og ikke på tross av - bråket rundt smøreturer og korrupsjonsmistanker.

Publisert Sist oppdatert

I oktober i fjor startet ansettelseprosessen som endte med at Jan Eigil Rydningen takket ja til å bli ny sjef i Fujitsu Siemens Computers i Norge. Kort tid etter, i desember, braket det løs i alle medier med avsløringer om korrupsjonsetterforskning og tvilsomme smøreturer i forbindelse med forsvarskontrakter.

- Alle de involverte i denne saken er ute av selskapet, sier Rydningen.

Rydningen, som har vært i toppjobben i selskapet i halvannen måned, slår fast at han nå har en solid jobb å gjøre innenfor etikk og omdømme.

- Det er en betydelig utfordring å bedre Fujitsu Siemens omdømme i Norge. Etikk og sosialt ansvar var noe jeg også hadde fokus på i HSH Arena, sier han.

Gammel it-traver

Jan Eigil Rydningen har vært i it-bransjen i hele sitt yrkesaktive liv, med unntak av et lite avbrekk som leder i interesseorganisasjonen HSH Arena. Men også under denne perioden var han litt engasjert i it-bransjen, gjennom styreverv i blant annet distributøren Leteng AS og Commax.

- Ble det for kjedelig med organisasjonslivet?

- Nei, det vil jeg ikke si. Jeg savnet imidlertid den litt dag-til-dag " businessen", og følte meg vel egentlig litt på utsiden.

Siviløkonomen fra britiske Universty of Warwick liker at det svinger. Han er ikke kjent for å ta kjedelige jobber. Tiden i Telecomputing er kanskje den perioden i livet hans hvor det svingte mest. Etter å ha avsluttet nesten et ti år langt forhold med Compaq i 1998 var Rydningen innom eventselskapet Sirkus før turen gikk til Telecomputing i 1999.

- He he, ja det var litt av tid. Det er en ganske spesiell opplevelse å være sjef for et selskap som på det meste ble verdsatt til 13 milliarder kroner, mens vi fortsatt prøvde å finne en strategi for hvordan vi skulle gå inn på det amerikanske markedet, sier Rydningen.

Han sikter til Telcomputings børskurs som gikk fra 10 til 600 kroner på noen få måneder etter at analyseselskapet Gartner rundt årtusenskiftet spådde et paradigmeskifte mot outsourcing og asp. Dette var heftig prising for et selskap som bare hadde litt salg i Norge og Sverige. Samtidig brukte Microsofts Steve Ballmer Telecomputings forretningsmodell som eksempel på fremtidens distribusjon av applikasjoner, under et par foredrag i både USA og Europa.

- Nå er markedet for programvare som en tjeneste i ferd med å bli modent. I 1999-2000 var det hypet opp. Forventningene til oss i det amerikanske markedet var vanvittige. Jeg skjønte jo at det bare kunne gå én vei. Det var rett og slett som en tur på tivoli i berg- og dalbane, sier han.

Brå slutt

I 2000 smalt det for en samlet it-bransje og Jan Eigil Rydningen røk ut av Telecomputing. De påfølgende årene skiftet selskapet ut sjefene sine nærmest årlig. For Rydningen gikk imidlertid turen videre som prosjektleder, konsulent og diverse styreverv. I offentlig søkelys kom han igjen som leder av HSH Arena i 2006, hvor han var spesielt opptatt av rammebetingelsene for unge gründere.

- Det er viktig å sette søkelyset på utviklingen av kunnskaps-Norge. Jeg har stor tro på nettverk og det å utveksle erfaringer. Der er vi ikke gode nok i Norge. Og dette jobbet jeg mye med i HSH.

- Hvordan kan nettverk bedre omdømmet til Fujitsu Siemens?

- Her kan vi absolutt lære av andre. Jeg synes for eksempel Storebrand er et forbilde her. De må være ansvarlige og etiske. Hvorfor skulle du ellers la de forvalte pensjonen din, spør han retorisk.

- Hva tenkte du da trøbbelet rundt din kommende arbeidsgiver ble kjent?

- Jeg fikk jo med meg saken gjennom mediene og det første jeg tenkte på var hvor vanskelig dette må være for de 150 ansatte. Men jeg synes dette gjør jobben ekstra spennende. Historien får ikke jeg gjort noen ting med. Målet mitt er at Fujitsu Siemens skal bli best på Norge på etikk og sosialt ansvar. Og dette må vi få til med bakgrunn i historien, sier Rydningen.

- Er omdømmet like viktig som markedsandeler i pc-markedet?

- Ja helt klart, markedsandeler kan du raskt ta igjen med å dumpe priser. Omdømmet derimot tar lang tid å bygge opp og kort tid å rive ned. Vi skal bruke en god del ressurser på å få fornøyde kunder og bedre lønnsomhet. Men det vil aldri være snakk om et kompromiss i forhold til omdømmet, mener Rydningen og legger til:

- Skulle vi måtte ta valget, velger vi ikke markedsandelen. Men vi skal være aggressive og tøffe, og bite fra oss samtidig som vi har ryggen fri.

Mini-profil

Navn: Jan Eigil Rydningen

Alder: 54 år

Utdanning: MSCI University of Warwick (siv. øk).

Stilling: Ny som administrerende direktør i Fujitsu Siemens Computers Norge.

Hva slags bil kjører du? - En Audi Q7, den bruker mindre drivstoff enn mange andre!

Sivil status? - Gift og tre barn.

Hva hører du på? -- Liker mye forsjellig musikk, men spesielt liker jeg rock fra 1970 og 1980-tallett.

Hva leser du? - Liker typisk påskekrim, foretrekker noe som drar meg helt bort fra jobbverden. Siste jeg leste var Snømannen av Jo Nesbø.

Hva ser du på? - Ikke så mye filmer, men hadde veldig sans for Jack Bauer og tv-serien 24. Ellers er det typisk nyheter og underholdning på tv.

Hva gjør du på fritiden? - Jeg trener mye, fikk en smell i ryggen for noen år siden og må derfor holde meg i form. Dessuten får jeg mye overskudd av treningen! Ellers liker jeg golf og fisking.

Hva gjør du om ti år? - Da håper jeg at jeg er enda mer aktiv og sprudlende. Ikke utenkelig at jeg er i Fujitsu Siemens i en spennende rolle.