- Vil selge 65 millioner Iwatch-er i år

- Vil selge 65 millioner Iwatch-er i år

RYKTE: Apple snart klar med smartklokke.

Rykteflommen rundt Apples smartklokke vokser i omfang, og det gjør også troen på hvor stort produkt dette vil bli i Apples produktportefølje.

Ifølge den kinesiske avisen Economic Daily News blir iWatch lansert i tredje kvartal i år - altså en gang i perioden juli-september - og Apple skal ha prognoser om å selge 65 millioner enheter bare i løpet av 2014, skriver britiske Macworld .

Enkelte observatører mener at Apple allerede er sent ute med sin ventede smartklokke.

Analytiker Trip Chowdhry hos Global Equities Research mener at hvis Apple ikke er klar med sin iWatch i løpet av de nærmeste 60 dagene, er det for sent. Da vil produktet bli irrelevant og Apple vil bli et «zombie-selskap», sier han.

Andre har bitt seg merke i Apple-sjef Tim Cooks uttalelser under presentasjonen av Apples siste kvartalsresultat nylig om at det ikke er noe poeng for Apple i å være først. Det viktigste er å være best, ifølge Apple-sjefen.

Hans resonnement er at selv om Apple slett ikke var først ute med hverken smarttelefon eller nettbrett, representerte likevel både iPhone i 2007 og iPad i 2010 en revolusjon på markedet.

- Sjokkerende

Apple-gründer Steve Wozniak sa for noen dager siden at han er overbevist om at Apple snart vil lansere nye produkter som vil overraske og sjokkere oss. Dette er produkter som vil drive Apples aksjekurs oppover igjen, ifølge Wozniak. Kursen falt nylig til laveste nivå siden 2011.

En del kommentatorer har hevdet at Apples evne til nyskaping ble borte etter at Steve Jobs døde i 2011. Andre - inkludert undertegnede - har påpekt at det også tidligere har gått ganske lang tid mellom en del av de viktigste lanseringene hos Apple.

To størrelser

Analytiker Ming-Chi Kuo hos KGI Securities i Taiwan har i en årrekke kommet med ganske treffsikre spådommer om Apple-lanseringer. Han hevder nå at Apple vil lansere to smartklokke-modeller i tredje kvartal. Hovedforskjellen mellom dem vil være størrelsen.

iWatch - eller hva produktet vil hete - kommer til å bli Apples viktigste produkt i 2014, og viktigere enn den kommende iPhone 6, hevder Ming-Chi Kuo. Smartklokken vil vise om Apple er i stand til å opprettholde evnen til nyskaping under ledelse av Tim Cook, ifølge analytikeren.

Produseres av Samsung?

Det går også mange rykter om hvilken it-produsent som vil produsere iWatch for Apple. Taiwan-selskapet Foxconn, verdens største tredjeparts-produsent av elektronikk og med mange fabrikker i Kina, skal ifølge ryktene ha produsert prøveeksemplarer av iWatch, mens taiwanske Quanta angivelig skal starte masseproduksjon av Apples smartklokker nå i 2014.

Kinesiske Economic Daily News hevder på sin side at Apple har satt ut produksjonen av sin smartklokke til Samsung og at produksjonen vil starte i august.

It-avisen DigiTimes i Taiwan har skrevet at 60 prosent av Apples iWatch vil bli produsert av CIMB Group, som har hovedkvarter i Kuala Lumpur.

Analytikere og kommentatorer spekulerer også på hvor mye iWatch vil koste. Noen tror prisen vil være 250 eller 299 dollar, men den nevnte analytikeren Min-Chi Kuo tror at prisen på den mest eksklusive modellen - under forutsetning av at det kommer flere modeller - vil bli så høy som 1000 dollar eller mer.

Kuo har også et mer nøkternt anslag på hvor mange iWatch-enheter Apple vil greie å produsere og selge. Han snakker om 5,5 millioner enheter i 2014 og mellom 30 og 50 millioner enheter i 2015.

Tidlig i 2013 skrev nettstedet Bloomberg at Apple hadde ansatt 100 personer til å jobbe med utviklingen av iWatch, og ifølge MobileHealthNews skal staben nå ha vokst til minst 200 personer.

Hvor sannsynlig er det at det endelige navnet på Apples smartklokke kommer til å bli iWatch? Ifølge Macworld skal Apple ha problemer med å få godkjent navnet i USA og Storbritannia, ettersom navnet allerede skal være registrert av andre foretak i disse landene. Derimot skal selskapet ha greid å få navnet registrert i blant annet Mexico og Taiwan.

Det går også rykter om at Apple jobber gjennom et eksternt firma kalt Brightflash for å sikre seg retten til merkevarenavnet iWatch i en rekke land.

I tillegg skal Apple ha utvidet beskrivelsen av firmaets virksomhetsområde til også å omfatte smykker og klokker.

Les om: