Warner dropper kopisperrene

Warner dropper kopisperrene

Warner blir det tredje av de fire største plateselskapene som vil prøve å selge musikk digitalt uten sperremekanismer. Nå er det bare SonyBMG igjen.

Warner Music Group har inngått et samarbeid med nettbutikken Amazon.com om å selge musikk uten kopibeskyttelse, også kalt DRM (digital rights management). Warner følger dermed i fotsporene til EMI, som åpnet ballet for snart et år siden, og Universal, den største av alle gigantene, som kom etter i høst.

Det gjør at det nå bare er Sony BMG av de store fire som ennå tviholder på DRM.

- Vi tror det vil få mer fart på musikksalget om forbrukerne for frihet til å spille av sin innkjøpte musikk på alle enheter, sier Michael Nash, som leder Warner Music Groups avdeling for digital strategi.

Det er vel bare å ønske ham velkommen etter, for det er dette budskapet motstandere av kopisperrene har forsøkt å forfekte overfor platebransjen de siste fem årene.

Bare i USA

Amazons musikkbutikk åpnet i september 2007 og seiler opp som en Itunes' viktigste konkurrent, med et bredt tilbud fra Universal, EMI, en del mindre " indie"-selskapene, og nå altså Warner.

Utvalget er nå på 2,9 millioner låter, kodet i mp3 med 256 Kbps, og prisen per låt (89 cent) ligger i stor grad 10 cent under Itunes. Men foreløpig kan Amazon selge musikk bare i USA.

IT-Karriere