It-sjefen er presset

It-sjefen er presset

Det forventes at it skal løse stadig flere problemer, samtidig presses it-budsjettene ned.
-- Problemet for it-folk i dag er at forretningsenhetene vil ha dem med på laget for å løse problemer, men samtidig kjemper de samme personene mot dem med nebb og klør i budsjettsammenheng, sier Peter Hind i IDC og legger til:

-- It-sjefer føler seg like presset som kjøttpålegget i en sandwich.

Presset på it-sjefene kommer i følge Hind fra flere kanter, som økonomi, teknologi, arbeidsmarkedet og sosioøkonomiske forhold.

Peter Hind trekker også frem en undersøkelse fra USA som fortalte at 80 prosent av it-sjefene fryktet utbrenthet blant sine kolleger.

-- Selskapene krever raske it-systemer og høy kompetanse hos it-avdelingen for å hjelpe selskapet til å bli dynamisk og muliggjøre hurtige endringer og beslutninger. Men samtidig vil toppledelsen at it skal hjelpe til med å holde it-kostnadene nede, sier Hind.

Få med alle

For å få støtte for sine aktiviteter må it-sjefen få hele selskapet til å forstå its betydning for å nå selskapet overordende visjoner og mål, sier Hind videre.

Hvis selskapet er regnskapsfiksert og ikke it-intensetivt, skal it-sjefen primært snakke om kostnadskontroll, mener Hind.

Men hvis selskapet er en avansert it-bruker og ser på it som et konkurransefortrinn, bør it-sjefen snakke om kapitaliseringen og verdien av it-investeringer.

-- It-sjefen er under press. Det kan hende de ikke viser det nok, men bør begynne å kommunisere verdien av deres virke og it for bedriften, avslutter Hind.