It skal redde flybransjen

It skal redde flybransjen

Konkursspøkelset henger over flere flyselskaper. Nå satser bransjen på at teknologi skal redde dem ut av uføret.
Flyselskapene er i ferd med å digitalisere seg selv og kundene. Vi har tidligere skrevet at British Airways vil ha bort papirbilletten innen året og at SAS jobber mot det samme.

Lavprisselskaper som Norwegian og Ryanair presser de etablerte til å rasjonalisere. For det er lavprisselskapene som best har klart å legge en it-strategi som har gitt dem slanke og effektive organiasjoner - ved at kundene selv gjør det meste av jobben over internett.

Nå viser en ny undersøkelse at ambisjonene er store i hele bransjen, men at det blir et klasseskille mellom aktørene i forhold til hvem som har råd til teknologi og de som ikke har det.

Satser på it

Blant verdens flyselskaper er det nå 70 prosent som selger billetter over internett. Totalt utgjør dette 30 prosent av det globale billettsalget - en økning fra 19 prosent fra et år tilbake.

- Både i Nord-Amerika og Europa er det flyselskaper som sliter finansielt, det blir vanskelig for disse å følge etter de som har råd til å satse på it, sier Peter Buecking til IDGs egen nyhetstjeneste.

Buecking er sjef for it-konsulentselskapet SITA som er blant de største leverandøre av it-tjenester til flyindustrien, og som står bak undersøkelsen.

SITAs styreformann, Paul Coby, som også er it-direktør i British Airways, er mer optimistisk enn Buecking og utalte i forbindelse med presentasjonen av resulatene:

- Flyselskapene vil bli verdens første helt webifiserte bransje.

Hans flyselskap har da også kommet langt. I vinter intervjuet vi Stephanie Smith som er direktør for lojalitetsbyggende tiltak hos British Airways.

- Folk forventer å ha mer kontroll over egne reiser. De vil gå på nettet eller på tv-en for å finne sin reservasjon og forsikre seg om at alt er i orden med flybestillingen. Vi er nå i ferd med å endre hele salgskanalstrategien, sa hun i den forbindelse.

Viktigste kanal

Også for SAS Braathens er internett satsningsområde nummer én.

- Internett er nå vår viktigste salgskanal. På fem år har internett-salg av billetter gått fra et par prosent til 30-40 prosent av salget vårt. Vi har som mål å nå 50 prosent neste år, sa Siv Meisingseth, informasjonssjef i SAS Braathens til Computerworld i våres.

Tallene fra SITA viser at 60 prosent av flyselskapene bruker egne selvbetjeningskiosker for innsjekk. Men i undersøkelsen kom det frem at mot 2007 vil flyselskapene bidra til å fremme bruk av felles innsjekkingskiosker for alle flyselskapene på flyplassen. It-direktørene i flyselskapene ønsker seg også løsninger hvor man ikke trenger et boardingkort i papir, men lesing av strekkoder sendt som sms til passasjerenes mobil eller pda.

Også passasjerne

SITAs undersøkelse viste også at halvparten av verdens flyselskaper vil tilby passasjerene å kommunisere med omverdenen fra luften innen 2007. De mest populære planlagte tiltakene er internett-tilgang, e-post og sms. Overraskende var det kanskje at over en tredjedel av selskapene også mente de snart ville la passasjerene bruke mobiltelefonen ombord på flyet.

Peter Buecking er i hvart fall overrasket over at hele 36 prosent av it-direktørene i flyselskapene svarte at de vil tilby mobiltelefoni innen 2007.

- Dette er ganske spesielt tatt i betrakning at mobilbruk på fly fortsatt er svært omdiskutert og det faktum at produktet som skal gjøre det mulig - ennå ikke er tilgjengelig, sier han.